کمبود در قطعات بخش تولید است؛ خدمات پس از فروش مشکل خاصی ندارد

شرح خبر: دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت علی رغم تحریم های سنگین اقتصادی؛ مشکل خاصی در تامین قطعات مربوط به خدمات پس از فروش نداریم.
کمبود در قطعات بخش تولید است؛ خدمات پس از فروش مشکل خاصی ندارد
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر: تیراژ تولید انواع لوازم خانگی به‌شدت کاهش یافته،  اما در مقابل روند رشد قیمت‌ها سر به فلک می‌زند. محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران می‌گوید این دو عامل ضمن آنکه موجب شده بازار محصولات قاچاق پررونق‌تر از قبل شود اما نکته عجیب فروش آزادانه محصولات قاچاق و عرضه آنها از طریق مرسولات پستی به همراه بیمه شرکت‌های رسمی است. به گفته او قاچاقچیان لوازم خانگی قاچاق را از غرب و جنوب از طریق پست‌های غیررسمی به مقصد شهرهای بزرگ حمل و با ضمانت و گارانتی شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در منزل به مشتریان تحویل می‌دهند.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران تأکید می‌کند: قاچاق و عرضه لوازم خانگی بسیار آسان‌تر از قبل شده است. به گفته او با بررسی‌هایی که اتحادیه صوتی تصویری انجام داده قاچاقچیان لوازم خانگی قادر به تامین و فروش راحت‌تر این محصولات در بازار داخلی حتی نسبت به تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی هستند. به این معنا که این قاچاقچیان خیلی آسان،  لوازم خانگی قاچاق را در منزل تحویل مشتری می‌دهند و وجه آن را از طریق کارتخوان دریافت می‌کنند. او تأکید می‌کند که شکل کار به‌گونه‌ای است که انگار روند قاچاق لوازم خانگی به هیچ وجه پنهانی نیست و آشکارا صورت می‌گیرد.

 

 

دیگران چه می خوانند:

تضمین بیمه‌ای لوازم خانگی قاچاق 

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران،  درباره تضمین لوازم خانگی قاچاق در بیمه‌های رسمی و معتبر،  گفت: در جلسات مفصلی که قبلا در وزارت صنعت برگزار شده،  خواستار خودداری بیمه‌های رسمی و معتبر از تضمین و گارانتی این لوازم خانگی قاچاق شده‌ایم اما بیمه‌ها زیر بار نرفته و اعلام می‌کنند وقتی مشتری از ما می‌خواهد کالایی را بیمه کنیم ما مطابق ضوابط بیمه کار خودمان را انجام می‌دهیم و به‌عنوان بیمه‌گذار به ما ربطی ندارد تا کنترل کنیم که این کالا چگونه و از چه مسیری وارد و عرضه شده است. شهیدی با بیان اینکه حتی برخی از این قاچاقچیان نماد الکترونیک و اعتماد وزارت صنعت برای فعالیت در فضای مجازی را دریافت کرده بودند، افزود: با پیگیری موفق به رفع این مشکل شدیم،  اما در مجموع شرایط واردات قاچاق و عرضه لوازم خانگی خیلی آسان شده و قاچاقچی از رگ گردن هم به تولید‌کنندگان داخلی نزدیک‌تر است.

او افزود: به‌دلیل این شرایط انواع لوازم خانگی قاچاق بانه‌ای و اهوازی ازطریق پست‌های غیررسمی (دلیوری) به مقصد تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور حمل و سفارش‌های قاچاق با وانت‌ها در منزل به مشتریان تحویل داده می‌شود. به گفته او با کاهش ارزش پول ملی قاچاق کالا دوسره شده؛ یعنی قاچاقچیان برخی اقلام کالایی را که صادرات آن دارای صرفه اقتصادی است به کشورهای همسایه قاچاق کرده و با درآمد حاصل از آن برخی دیگر از اقلام مانند لوازم خانگی قاچاق را به کشور آورده و آزادانه در بازار می‌فروشند.  در واقع قاچاق دو سر سود شده ‌است.

 

کد رهگیری برای لوازم خانگی

شهیدی با اشاره به اینکه قاچاق‌پذیری برخی انواع لوازم خانگی مانند تلویزیون نسبت به ساید و محصولات حجیم بیشتر است،  گفت: متأسفانه هیچ‌کس برخوردی با لوازم خانگی قاچاق ندارد. او با بیان اینکه لوازم خانگی ازجمله اقلامی است که مشمول طرح شناسه و کد رهیگیری وزارت صنعت بوده و این امکان وجود دارد تا در همه مراحل تولید و عرضه رهگیری شود،  گفت: این طرح تنها در مقطعی در وزارت صنعت برای لوازم خانگی اجرا شد اما اکنون به دلایل شرایط خاص اقتصادی و به‌هم‌ریختگی بازارها،  نظارت بر بازار کالاهای اساسی،  حساس و ضروری در اولویت نظارت‌ها قرار گرفته است. این شرایط موجب شده تا اکنون بازار کشور به بهشت قاچاقچیان لوازم خانگی تبدیل شود.

 

رفع کمبودهای بازار لوازم خانگی

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: با وجود تنگناهای تولید،  اکنون مشکلی برای تامین لوازم خانگی مورد نیاز بازار وجود ندارد. اگرچه کمبود موقت برخی انواع لوازم خانگی به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها را شاهد هستیم اما این موضوع با جایگزینی لوازم خانگی تولیدی برندهای جدید در حال مدیریت است و با اقدامات انجام شده برای رشد تولید و عرضه،  در 6‌ماه دوم امسال مرتفع خواهد شد. به گفته او برندهای معروف کره‌ای لوازم خانگی نیز در حال مذاکره هستند تا مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات و تولید مشترک محصولات‌شان در ایران را رفع کنند اما منتظر این برندها نمانده‌ایم و همه برندهای تولید‌کننده داخلی و حتی شرکای ایرانی آنها در حال مذاکره برای تولید لوازم خانگی با همان کیفیت محصولات کره‌ای هستند که در عرضه آن فقط از نام برندهای کره‌ای به‌دلیل مشکلات تحریم استفاده نخواهد شد. او افزود: در حال مذاکره با تامین‌کنندگان خوبی هستیم که اکنون برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها قطعات لوازم خانگی را تامین می‌کنند. با راه‌اندازی خطوط تولید می‌توانیم از پاییز به بعد شاهد عرضه محصولات تولیدی به بازار باشیم.

 

برندهای لوازم خانگی با بهترین قطعات 

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه اکنون اغلب قطعات لوازم خانگی کره‌ای مانند تلویزیون در چین تولید می‌شود،  گفت: در حال مذاکره هستیم تا از طریق شرکت‌های معتبر چینی که اکنون قطعات با کیفیت مورد نیاز برندهای کره‌ای را تامین می‌کنند،  قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی با برندهای ایرانی و جدید را وارد کرده و این محصولات را با برندسازی‌های داخلی و چینی به بازار عرضه کنیم.

 

تضمین خدمات برندهای کره‌ای

رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران،  گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها،  مشکل خاصی در بخش خدمات پس از فروش برند‌های لوازم خانگی کره‌ای در ایران وجود ندارد و این شرکت‌های تولیدکننده طبق ضوابط و قانون‌های موجود در حال ارائه خدمات به مشتریان خود هستند. 

علیرضا موسوی‌مجد افزود: قطعات برای محصولات تحت گارانتی رسمی در اغلب موارد به‌طور کامل موجود است. او به خریداران توصیه کرد از خرید محصولات خارج از سیستم گارانتی رسمی و قاچاق خودداری کنند،  زیرا درصورت هرگونه ایراد و نقصی در کالا با توجه به شرایط نابسامان موجود در بخش تعمیرات غیررسمی،  هیچ بخشی پاسخگوی مشکل آنها نیست و درصورتی هم که قطعه را در بازار پیدا کنند؛ عمدتا این قطعات غیرمعتبر و بی‌کیفیت است که هزینه‌های مجدد و سنگینی را به آنها تحمیل می‌کند.


منبع:شمانیوز
 

کمبود در قطعات بخش تولید است؛ خدمات پس از فروش مشکل خاصی ندارد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟