اشتغال فارغ‌التحصیلان،معطل عدم تعامل صنعت و دانشگاه

شرح خبر: هم اندیشی مدیران صنعت و نخبگان دانشگاهی با شعار "کارآموزی موثر با هدف مهارت افزایی دانشجویان" با حضور مدیران اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی، مدیران ارتباط با صنعت دانشگاههای بزرگ دولتی، مدیران منابع انسانی شرکتهای دولتی و خصوصی برگزار گردید.
اشتغال فارغ‌التحصیلان،معطل عدم تعامل صنعت و دانشگاه
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

در این نشست تخصصی راههای تعامل صنعت و دانشگاه با هدف مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل به منظور جذب آسان‌تر دانش‌آموختگان در صنعت بررسی شد و طی دو پنل تخصصی با حضور مدیران مربوطه و نخبگان دانشگاهی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

دیگران چه می خوانند:

"آسیه حاتمی" از کارآفرینان برتر حوزه دیجیتال و مدیرعامل ایران تلنت بعنوان برگزار کننده این مراسم، در سخنانی دانشگاه و صنعت را مکمل یکدیگر در حوزه مهارت افزایی و اشتغال دانست و افزود: دانشگاهها خود را مسئول آموزش می‌دانند و بخش صنعت هم دانشگاه را به عدم توانمندسازی دانشجویان برای مشاغل موجود در صنعت متهم می‌کند. دانشگاهها صنعت را مسلط و مطابق به دانش روز دنیا نمی‌دانند و بخش صنعت نیز سیستم آموزش دانشگاهها را متناسب با نیاز خود نمیداند. این کشمکش و مقصر دانستن یکدیگر نشان از عدم هماهنگی و وجود مشکلاتی در این بخش است که متاسفانه هر یک ریشه آنرا در خارج از حیطه اختیار خود می‌داند. ما معتقدیم ایجاد یک کانال ارتباطی با کمک ابزارهای مرتبط و مناسب می‌تواند ارتباط موثری بین بخش صنعت و دانشگاه‌ها ایجاد نماید و همین امر به تدریج با ایجاد سیستم و زبانی واحد، به حل مشکلات منتهی خواهد شد. وی در ادامه افزود: در تجربه موفقی که داشتیم توانستیم از طریق پلتفرم تلنت کوچ  (talentcoach.ir) اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه کارآموزی دانشگاه تهران نماییم، همچنین پروژه رصد فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر را نیز با موفقیت به انجام رسانیدیم. نمایشگاه آنلاین کار هم دیگر پروژه موفقی بود که در نتیجه تعامل با دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و باز خورد بسیار خوبی در میان جویندگان کار داشت.

 

حاتمی تصریح کرد: ارزیابی صورت گرفته در سامانه تلنت کوچ نشان میدهد که در بازار کار ایران، نیاز شرکتها برای تعامل با دانشگاهها در چهار حوزه طبقه بندی می‌شود که ٤٣٪؜  شرکتها به دنبال جذب نیروی تازه فارغ‌التحصیل، ٢٢٪؜ به دنبال جذب کارآموز، ١٥٪؜ به دنبال تعریف پروژه های تحقیقاتی و تخصصی و ١٢٪؜ به دنبال برگزاری رویداد و تور های شرکتی برای دانشجویان هستند. جالبتر اینکه از بین شرکتهایی که تا به حال اقدام به جذب نیرو از دانشگاه ننموده اند، ٤٨٪؜ علت را عدم وجود راه ارتباطی با دانشگاه میدانند و ادعا می‌کنند فرایند جذب نیرو از طریق دانشگاه تعریف شده نیست. اما در کشورهای توسعه یافته نیمی از فرایند آموزش دانشگاه‌ها در بخش صنعت اتفاق می‌افتد که همین امر باعث خواهد شد تا دانشجویان در زمان تحصیل، زمان مفید خود را به فراگیری حرفه‌ا‌ی در عرصه صنعت سپری کنند و ماحصل آن نیروهایی کارآموزده و بامهارت هستند که به راحتی جذب بازار کار خواهند شد.

 

Capture

 

در ادامه همایش، توسعه روابط موثر بین صنعت و دانشگاه، نیازهای واحدهای صنعتی در حوزه منابع انسانی و تامین آنها توسط مراکز دانشگاهی و ایجاد فرصتهای مطالعاتی و پروژههای پژوهش محور در واحدهای صنعتی و بهینه‌سازی دوره‌های کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت. سیستمهای موفق و کارآمد کارآموزی در سایر کشورهای پیشرفته دنیا و بومی‌سازی آنها در زمان تحریم نیز از دیگر عناوین مطرح شده در این همایش بود که توسط سخنرانان جلسه که از مدیران شرکتهای موفق در حوزه منابع انسانی بودند مطرح شد.

 

منبع:شمانیوز

 

اشتغال فارغ‌التحصیلان،معطل عدم تعامل صنعت و دانشگاه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟