منابع پروژه انتقال آب خلیج فارس با حمایت بانک تجارت تامین شد

شرح خبر: بانک تجارت به عنوان بانک عامل در فاز یک پروژه تامین و انتقال آب خلیج فارس به صنایع مستقر در استان کرمان ، با اخذ مصوبه اعطای تسهیلات از منابع ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی اقدام کرده است
منابع پروژه انتقال آب خلیج فارس با حمایت بانک تجارت تامین شد
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

 کمبود آب به دلیل مدیریت ناصحیح منابع آبی در کشور اگرچه به معضلی مشترک برای همه استان های ایران تبدیل شده است اما در این بین برخی استان ها از وضعیت بحرانی تری رنج می برند. برآوردها حاکی از آن است که بدترین تنش آبی کشور مربوط به شهر کرمان است به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان،  تامین آب آشامیدنی 770   روستای استان کرمان با مشکل روبه‌رو است. چالشی که تامین آب مورد نیاز شهر کرمان را به دغدغه‌ای مشترک برای مردم و مسئولان تبدیل کرده است. در گذشته آب شهر کرمان از قنوات و چاه‌هایی نظیر چاه دشت قریه‌العرب، دشت حسین آباد و جوپار تامین می شد، اما در شرایط فعلی ظرفیت این چاه ها کامل شده و امکان استفاده از این قنات ها و چاه ها وجود ندارد. از این رو با توجه به اینکه بسیاری از این منابع دیگر آبی در بساط ندارند و خشک شده‌اند، چند سالی می شود که با بحران آب به صورت جدی در استانهای واقع در مناطق گرم و خشک از جمله یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و ... روبرو هستیم.

 

دیگران چه می خوانند:

اتصال خلیج فارس به فلات مرکزی

بر همین اساس دولت برای مقابله با تنش آبی با کمک بخش خصوصی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال اخیر در این مناطق آغاز کرده  که طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان کرمان از جمله این اقدامات زیربنایی است. اگرچه پیشینه پروژه انتقال آب به سال‌های 85 و 86 برمی‌گردد اما طرح انتقال آب از خلیج فارس از سال ۹۲ در حال اجرا است و در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

به گفته برخی از مسوولان پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان طبق برنامه زمان‌بندی پیش نمی‌رود‌ که ناشی از مشکلات تامین مالی در رابطه با این پروژه است.  از این رو بانک تجارت در راستای کمک به تکمیل این پروژه وارد عمل شد. این بانک به عنوان بانک عامل در فاز یک پروژه تامین و انتقال آب خلیج فارس به صنایع مستقر در استان کرمان ، با اخذ مصوبه اعطای تسهیلات از منابع ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی اقدام کرده است. براین اساس، آورده بانک های عضو سندیکا 75درصد بخش ارزی و آورده مشتری 25درصد بخش ارزی و ریالی بوده است. در همین خصوص اشرف نژاد عضو هیات مدیره بانک تجارت از تامین منابع پروژه انتقال آب خلیج فارس به صنایع مستقر در استان کرمان با عاملیت این بانک خبر داد و گفت: این پروژه عظیم به صورت دو طرح سندیکایی اجرایی می شود که در فاز اول  بانک تجارت به عنوان بانک عامل اجرای مصوبات تعیین شده است.  این پروژه براساس آخرین گزارش نظارتی در بخش تامین مالی بیش از97 و در مجموع پیشرفت پروژه تامین و انتقال آب خلیج فارس بیش از 90درصد بوده است. به طوری که قرار است در ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد.

 

اشتغالزایی در بخش صنعت

اما  تکمیل این طرح چه مزایایی را برای کل کشور به خصوص استان های کم آب در پی خواهد داشت؟  به طور کلی سه استان هرمزگان ، کرمان و یزد به لحاظ اقلیم خشک و طولانی شدن دوره خشکسالی به لحاظ منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارند که با اجرای طرح انتقال آب از منابع پایدار آبی به خصوص برای بخش های صنعتی خود برخوردار خواهند شد. به عبارت دیگر توسعه و آینده منطقه جنوب‌شرق کشور، در گرو تأمین آب و انتقال آن است. این در حالی است که در شرایط فعلی کمبود آب در این استان ها به شدت مردم را درگیر کرده و برخی از پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار به این دلیل همچنان نیمه‌تمام مانده‌اند. در حالی که با راه‌اندازی طرح‌های صنعتی می‌توان موجب اشتغال جوانان و رونق اقتصادی در این استان ها شد. آن هم در زمانی که نرخ بیکاری در برخی از این استان ها همچون یزد روز به روز بیشتر می‌شود.

 

به گفته مدیر عامل شرکت انتقال آب خلیج‌ فارس ، برای اجرای این طرح عظیم ملی 721 نفر در این پروژه مشغول هستند. بر اساس آنچه یاری اعلام کرده است، این پروژه در 3 فاز آب رسانی به شرکت گل گهر سیرجان، مس سرچشمه وچادرملوی یزد در حال اجرا است که با راه‌ اندازی این پروژه کمک قابل توجهی به تقویت سفره‌ های آب زیر‌زمینی می شود. بر این اساس فاز اول این پروژه تا پایان سال جاری در گل گهر سیرجان به بهره برداری می رسد و در نیمه اول سال آینده نیز این آب به مجتمع مس سرچشمه خواهد رسید.

 

در واقع معادن کشور برای تبدیل خاک به کنسانتره نیاز به آب دارند اما در حال حاضر شاهد این هستیم که معادن دره‌زار، چاه فیروزه و فاز سه سرچشمه به دلیل کمبود منابع آبی متوقف هستند. از این رو انتقال آب از خلیج‌فارس از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که باید هرچه زودتر به طور کامل اجرایی شود. به این ترتیب با انتقال آب از دریا به این استانها، این مناطق که نیازمند به آب هستند،  به ویژه  در بخش صنعت از آن بهره مند می شوند. در حالی که فعالیت این واحدهای صنعتی می تواند اشتغالزایی قابل توجهی را در این استانها به دنبال داشته باشد.

 

مناطق جنوب‌شرق قطب اقتصادی می شوند

در این میان برخی از مسوولان بر این باور هستند که با انتقال آب از بندرعباس، بخش زیادی از زمین‌های قابل ‌کشت در  منطقه جنوب‌شرق می‌توانند به قطب اقتصادی در کشور تبدیل شوند. به گفته مرادعلیزاده مدیرعامل سابق شرکت مس، 18 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در جنوب‌شرق کشور قرار گرفته است که کمتر از سه میلیون هکتار از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر این‌که با انتقال آب از بندرعباس، بخش زیادی از زمین‌های قابل ‌کشت در  منطقه جنوب‌شرق می‌تواند به قطب اقتصادی در کشور تبدیل شود، گفت: در مطالعات سال‌های گذشته مشخص شد که با اجرای طرح انتقال آب از بندرعباس، امکان 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنعت، آب و کشاورزی در یک دوره 10ساله فراهم می‌شود که می‌توان این مطالعات را دوباره مورد بررسی قرار داد.

 

بر این اساس با انتقال آب از خلیج فارس به استان های کم آب همچون کرمان می توان علاوه بر اشتغالزایی در حوزه صنعت، بخش کشاورزی را نیز  که محور اقتصاد استان کرمان است را فعال تر کرد. موضوعی که در نهایت اشتغالزایی مردم این مناطق را به دنبال خواهد داشت.

گزارش:معصومه افلاکی

منبع:شمانیوز
 

منابع پروژه انتقال آب خلیج فارس با حمایت بانک تجارت تامین شد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟