برای اصلاح اقتصاد در سطح کلان، باید از اصلاح اقتصاد خانواده شروع کنیم

شرح خبر: سید نظا‌م‌الدین موسوی در نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب «معمار عمارت، دفتر حساب مدیران مالی خانواده» بیان کرد: امروزه دیگر بورس پدیده تخصصی و نیست بلکه جزو سبد اقتصادی خانواده است و ما نیاز به آموزش مفاهیم اقتصادی داریم؛ در غیر این صورت در اقتصاد خرد خانواده دچار مشکل می‌شویم و اگر بخواهیم اقتصاد را در سطح کلان اصلاح کنیم باید از اصلاح اقتصاد خانواده شروع کنیم.
برای اصلاح اقتصاد در سطح کلان، باید از اصلاح اقتصاد خانواده شروع کنیم
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

 نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب «معمار عمارت، دفتر حساب مدیران مالی خانواده»  روز گذشته (بیست‌وهشتم اردیبهشت ماه) با حضور سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، ایوب دهقانکار سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت، مریم جلالی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و منتقد، محمدصادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و کمیل رودی، مولف کتاب و مدیر آکادمی هوش مالی در سرای اهل قلم برگزار و به صورت زنده از صفحه اینستاگرام موسسه خانه کتاب پخش شد.

 

باید روی بحث هوش مالی خانواده تمرکز کرد

 

دیگران چه می خوانند:

در ابتدای این برنامه نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که خانه کتاب سعی کرده برنامه‌ها و جلسات نقد و معرفی کتاب را به صورت مجازی برگزار کند گفت: در ایران در حوزه هوش مالی و فلسفه برای کودکان کار زیادی انجام نشده است ولی در کشورهای پیشرفته بحثی آکادمیک است و بسیار به آن پرداخته می‌شود. امیدواریم این اتفاقات در کشور ما نیز رخ دهد و چنین نشست‌هایی سبب شود خانواده‌ها نیز بیشتر درگیر این مسائل شوند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: هرچقدر بتوانیم تمرکز خود را روی خانواده‌ها و بحث هوش مالی کودکان بگذاریم و به صورت علمی کار را پیش ببریم می‌توانیم آینده خوبی را برای ایران رقم بزنیم. هوش مالی در زندگی شخصی فرد تاثیر زیادی دارد.

 

برای امنیت مالی باید ذخیره مالی داشته باشیم

 

در ادامه مراسم کمیل رودی مولف کتاب «معمار عمارت» درباره چرایی و چگونگی نگارش این کتاب اظهار کرد: این اثر درباره تدبیر امور مالی و مدیریت مالی شخص است و جعبه ابزاری را ارائه می‌دهد که بتوانیم زندگی مالی خود را بهتر مدیریت کنیم.

این نویسنده همچنین بیان کرد: در دوره شکوفایی تمدن اسلامی، مردم از حفظ پول و نگهداری آن درک درستی داشتند. یک سوم علومی که آن زمان در اختیار مردم قرار می‌گرفت درباره تدبیر زندگی‌ بود و این که چگونه دخل و خرج خود را مدیریت کنند. این امر نه تنها در میان علمای ما رایج بود بلکه کسی مانند سعدی که با مردم و جامعه پایین دست ارتباط داشت نیز این تعالیم را انتقال می‌داد.

 

مدیر آکادمی هوش مالی با اشاره به این که ما در یک غفلت تاریخی درس‌ تدبیر زندگی و مدیریت مالی را کنار گذاشتیم و نزدیک به هفتصد سال است که این علم در کشور ما جایی ندارد گفت: متاسفانه باید بگوییم دنیا آنقدر درس‌هایش را تکرار می‌کند تا ما نیز آن را فرابگیریم، یعنی هربار تا به آن مسئله پاسخ درست ندهیم دست ازآن مسئله بر نمی‌دارد و با روش و موضوعی دیگر ما را در مواجهه با آن بحث قرار می‌دهد تا توانمند شویم. 

 

او با بیان این که حضور کرونا در جهان برای ما حامل درسی است گفت: درسی که کرونا درحوزه مدیریت مالی به مردم داد صندوق اضطراری و پس‌انداز داشتن است؛ این که در شرایط بحران به لحاظ اقتصادی تا چه اندازه تاب می‌آوریم. یکی از آموزه‌های سواد مالی این است که برای امنیت مالی باید ذخیره مالی داشته باشیم. ما باید این درس‌ها را بیاموزیم و بدانیم که در مقابل شوک اقتصادی بعدی چه باید کرد.

 

وی همچنین بیان کرد: موضوع دیگر سواد مالی، بحث آزادسازی سهام عدالت بوده که  فرصتی است برای مردم تا پول‌شان وارد عرصه تولید کشور شود و سرمایه‌گذار مالک شده و نسبت به تولیدات و کارخانه‌جات ایرانی وابستگی پیدا کنند. ممکن است باز این موضوع را فرانگیریم و بگوییم دولت باید موضوع سهام عدالت را حل کند ولی این موضوع برخلاف توانمندسازی مردم است. دولت نباید و نمی‌تواند اداره زندگی ۸۰ میلیون انسان را برعهده بگیرد، بلکه مهمترین کاری که باید انجام دهد این است که مردم را توانمند کرده و اجازه دهد بیاموزند.

 

کمیل رودی در پایان گفت: کتاب «معمار عمارت» درباره تدبیر مالی است اما واقعا برای ما یک کتاب نیست؛ بلکه جوانه دانه نهضت سوادآموزی مالی بوده که سه سال پیش در شرکت دانش‌بنیان پارت کاشته شده و نقطه آغاز مسیری جدید برای توانمندسازی مردم در حوزه امور مالیشان است.

 

نگاه گاردنر سبب تغییر دیدگاه نسبت به روانشناسی شد

 

ایوب دهقانکار از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست با اشاره به این که هوارد گاردنر هوش‌های هشت‌گانه را مطرح کرده و معتقد بود که همه انسان‌ها مجهز به این هوش‌ها هستند، حال درجه و کم و کیف آن متفاوت است گفت: به نظر من این امر نقطه عطفی است در علوم شناختی از آن جهت که تعریف جدیدی از هوش ارائه شد. تا نیمه دوم قرن بیستم تصور بر این بود که آن چیزی که ما به عنوان هوش سراغ داریم در وجود افراد به عنوان یک استایل در مقابل استراتژی است. استایل‌ها در بحث روانشناسی و علوم شناختی قابلیت تغییر ندارند در حالی که استراتژی‌ها قابلیت تغییر، تدریس و فراگیری را دارند. نگاه گاردنر سبب شد که دیدگاه‌ها نسبت به روانشناسی و کسب علم متفاوت شود.

 

وی همچنین افزود: بسیاری از محققان پس از گاردنر بر این هوش‌های هشت‌گانه تحقیق و پژوهش‌هایی انجام دادند و اظهارنظرهایی کردند تا این که فردی به نام دانا زوهار هوشی را تحت عنوان هوش معنوی مطرح کرد؛ پس از آن نیز دانشمندان دیگری به این موضوع پرداختند و کتاب‌هایی را نوشتند. گاردنر در ابتدا این هوش را در ذیل هوش هشتگانه‌ای که خود مطرح کرد نپذیرفت؛ منتها هوش هستی‌گرایانه که به دنبال منشا و مبدا هستی است را پذیرفته و به عنوان هوش نهم مطرح کرد. 

 

هوش مالی به سایر هوش‌ها وابسته است

 

سرپرست موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان این که هوش مالی به سایر هوش‌ها بسیار وابسته است و نمی‌توان آن را از سایر هوش‌ها مستقل دانست گفت: به نظر من بهترین شناخت‌ها، شناخت خود بوده که مقدمه شناخت دیگران است؛ از این رو هوش مالی با هوش درون فردی و هوش بین فردی نیز ارتباط دارد. در نهایت باید بگویم هوش مالی با هوش معنوی نیز مرتبط بوده و با یکدیگر همپوشانی دارند.

 

او در ادامه اظهار کرد: این کتاب سعی کرده است با بیان صمیمی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و در درجه اول نشان می‌دهد که هوش مالی آموزش‌پذیر است. همچنین ارتباط آن با هوش‌های دیگر و فرهنگ ایرانی اسلامی را نیز مطرح می‌کند. من این کتاب را مصداق بارز امر به معروف می‌دانم.

 

سواد مالی در جامعه کم است 

 

علی رسولی‌زاده دیگر سخنران این نشست با اشاره به این که لزوم مبحث هوش مالی بر هیچ کس پوشیده نیست اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور شاهد هستیم نیاز پرداختن به این موضوع بیشتر احساس می‌شود. تحریم‌های ظالمانه که با مبحث کرونا همراه شده، عکس‌العملی که ما در جامعه می‌بینیم و حجم عظیم نقدینگی که در بازار وجود دارد تاثیر شدید بر بخش‌های مختلف اکوسیستم اقتصادی دارد و این تاثیرگذاری در حوزه مسائل اجتماعی گسترش پیدا می‌کند که منتهی به مسائل متحیر کننده‌ای در مباحث اقتصادی شده است.

 

وی با بیان این که بیش از 50 درصد از افرادی که این روزها وارد بازار سرمایه شده‌اند انتظار بازدهی صد درصدی را دارند گفت: در مقابل این سواد کم مالی ما شاهد بحران‌هایی در بازار سرمایه بوده و با عکس‌العمل‌های غیر حرفه‌ای مواجه هستیم. همه دولت مردان کشور در پی اقداماتی هستند تا در برابر هجمه عجیبی که ناشی از بی‌سوادی مردم در حوزه هوش مالی وجود دارد ارائه دهند.

 

«معمار عمارت» توجه جدی به خانواده دارد

 

سید نظام‌الدین موسوی از دیگر حاضران در نشست نقد و بررسی کتاب «معمار عمارت» با بیان این که سواد مالی یکی از ضروریات زندگی در قرن اخیر است و جای خالی مباحثی از این دست در جامعه احساس می‌شود گفت: نیاز است به موضوعاتی این چنین بیشتر پرداخته شود که قطعا به صورت اساسی در جامعه و کشور ما موثر خواهد بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کتاب «معمار عمارت» گفت: این اثر توجه جدی به بنیان جامعه دارد؛ در مباحث علم سیاست بنیان دولت-کشور و هسته مرکزی جامعه را خانواده می‌دانند. به رغم همه تعاریف و مخدوش‌سازی‌هایی که مخصوصا در سده‌های اخیر تلاش شده با ترویج مسائل انحرافی بنیان خانواده را دچار تزلزل کنند، خانواده همچنان هسته مرکزی جامعه در همه جوامع بشری است.

 

وی همچنین بیان کرد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نیز رکن جامعه خانواده است و همه چیز از آن شروع شده و هر اتفاقی که قرار است رخ دهد باید از خانواده شروع شود. همچنین خانواده یکی از ارکان انتقال فرهنگ است. در کتاب «معمار عمارت» نیز به خانواده توجه و مسئله اقتصاد در آن مطرح شده است.  

 

موسوی با بیان این که در گذشته بنیان‌ها و تقسیم کار اقتصادی در خانواده وجود داشت و این مفهوم را در این کتاب به صورت کاملا مدرن می‌بینیم گفت: امروز موضوع اقتصاد امری است که صرفا در دایره محافل آکادمیک نمی‌چرخد بلکه به خانواده‌ها نیز ورود پیدا کرده است. این روزها به دلیل گسترش ارتباطات مفاهیم پیچیده‌تر اقتصادی درون خانواده‌ها رسوخ پیدا کرده است و کسی که بخواهد اقتصاد خانواده را بچرخاند ناگزیر است با این مفاهیم آشنا شود.

 

وی با اشاره به این که مفاهیم اصلی اقتصادی بر خانواده اثر گذار است گفت: امروزه دیگر بورس پدیده تخصصی نیست بلکه جزو سبد اقتصادی خانواده است و ما نیاز به آموزش این مفاهیم داریم؛ در غیر این صورت در اقتصاد خرد خانواده دچار مشکل می‌شویم. اگر بخواهیم اقتصاد را در سطح کلان اصلاح کنیم باید از اصلاح اقتصاد خانواده شروع کنیم.

 

خانواده باید نقطه شروع و پایان تدابیر باشد

 

مریم جلالی نیز در سخنانی گفت: اگر خانواده نقطه شروع است امیدوارم نقطه پایان تدابیر و سیاست‌ها هم باشد و در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود خانواده‌‌ها نیز در نظر گرفته شوند نه این که تکالیف آن بیشتر شده و حقوق شان کاسته شود. خانواده سالم با خانواده مدبر و مولد مترادف است و منظور از خانواده مولد خانواده‌ای است که تولیدکننده عشق، قانون، تولید مثل و تولید اقتصاد باشد. اما امروزه به نام اشتغال از تولید دور شده‌ایم که این مساله وابسته به حقوق و امور مالی شده است.

 

 افزود: در حوزه علوم انسانی بیشتر دانش و اطلاعات ذخیره کردیم و تبدیل به افرادی شدیم که دانش دارند ولی مهارت به کار گیری آن را ندارند. دنیای امروز دنیای موزاییک‌ها نیست که اقتصاد از فرهنگ یا فرهنگ از سیاست جدا باشد.

 

جلالی همچنین بیان کرد: کتاب‌هایی که با این موضوع در بازار کتاب موجود است بسیار دیده می‌شود و چه بسا بهتر بود نمونه و مثال در این کتاب بیشتر ذکر می‌شد؛ اگر کتاب «معمار عمارت» با مثال‌های بیشتری همراه بود کامل‌تر و به جعبه ابزار تبدیل می‌شد. اگر این کتاب تبدیل به یک اپلیکیشن و برنامه شود در بستر وب  بهتر می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر بتوانیم افراد خانواده‌داری باشیم و به مفهوم خانواده‌داری توجه کنیم آدم‌های سرمایه‌داری خواهیم بود.

 

محمد صادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در پایان این نشست گفت: در این روزهایی که با بحران کرونا مواجه هستیم باید هوش مالی در بین خانواده‌ها ترویج پیدا کند زیرا مسائل مالی گریبان‌گیر خانواده شده است. کتاب «معمار عمارت» آموزه‌های سواد مالی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد و ابزار لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده که به بنیان خانواده کمک‌ می‌کند؛ بهتر است که اطلاعات این کتاب به برنامه تبدیل شده و در کنار آن نیز نسخه دیجیتال کتاب قرار گیرد. همچنین لازم است این کتاب به صورت صوتی ارائه شود و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.  


منبع:شمانیوز

 

برای اصلاح اقتصاد در سطح کلان، باید از اصلاح اقتصاد خانواده شروع کنیم

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟