شرکت‌های خودروسازی به حیات خلوت دولت تبدیل شدند/ دولت با پیش‌فروش خودرو در پی سرگرم کردن مردم است

شرح خبر: نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: شرکت‌های خودروسازی به حیات خلوت دولت تبدیل شده و دولت در تمام عزل و نصب‌های این شرکت‌ها دخالت می‌کند.
شرکت‌های خودروسازی به حیات خلوت دولت تبدیل شدند/ دولت با پیش‌فروش خودرو در پی سرگرم کردن مردم است
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

عزت اله اکبری تالارپشتی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز اظهار کرد: متأسفانه طرح پیش فروش خودرو آنطور که انتظار داشتیم پیش نرفت و بجای اینکه این طرح بهبوددهنده وضعیت باشد برخی معضلات را در پی داشت.

وی افزود: قرار بر این بود که نهادهای نظارتی مراقب باشند تا تخلفی در طرح پیش فروش خودرو رخ ندهد، اما امروز شاهد فروش حواله‌های خودروهای قرعه‌کشی شده توسط برندگان هستیم. شرکت‌های خودروسازی باید راهکار اساسی برای جلوگیری از وقوع چنین تخلفاتی بیندیشد؛ در غیر این صورت وضعیت بازار خودرو به بی‌ثباتی خود ادامه خواهد داد.

دیگران چه می خوانند:

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه بخش خودروسازی کشور دچار کاستی‌ها و نقصان بسیاری است، یادآور شد: متأسفانه امروز شرکت‌های خودروسازی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده‌اند.

اکبری تالارپشتی با بیان این مطلب که سهم دولت از ایران خودرو 14 درصد و از سایپا 17 درصد است، گفت: هرچند دولت سهام‌دار عمده این دو شرکت خودروسازی نیست، اما مشاهده می‌کنیم که ۱۰۰ درصد مدیریت این دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار دولت است و در تمامی عزل و نصب‌ها در این دو ساختار سازمانی این دو خودروساز دخالت می‌کند؛ لذا با این وضعیت نباید انتظار گشایش در صنعت خودروسازی را داشت و وضعیت این صنعت هر روز بدتر می‌شود.

وی بیان کرد: صنعت خودروسازی نیازمند ایده و افکار نو است، گفت: صنعت خودروسازی کشور را با مدیریت منسوخ نمی‌توان اداره کرد؛ بنابراین نجات صنعت خودروسازی و نیز کنترل ثبات بازار نیازمند افکار و ایده‌های نو است؛ بنابراین از دولت انتظار داریم که به شرکت‌های دانش بنیان اجازه ورود به صنعت خودروسازی را دهد و همچنین شرایط رقابتی را در بازار خودرو فراهم کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت که خودروسازان بر اساس اصول بنگاه‌داری اداره نمی‌شوند و از آنجایی که خودروسازان در برابر هیچ نهادی پاسخگو نیستند، بدون حساب‌وکتاب و به صورت گعده‌ای مدیر تعیین می‌کنند.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه پیش‌فروش خودرو طرحی برای سرگرم کردن مردم است، اضافه کرد: این طرح‌ها غیرعلمی و غیراصولی است، زیرا شرکت‌های خودروسازی در تمام دنیا، به دنبال مشتری برای فروش محصولات خود هستند، اما در ایران برای فروش ۲۵ هزار دستگاه خودروی بی‌کیفیت حدود ۷ میلیون متقاضی ثبت‌نام کردند.

وی راهکاری برای حل مشکل خودروسازان پیشنهاد داد و بر همین اساس گفت: تا زمانی ‌که نظام جامع تولید، توزیع، مالیات، تعرفه، بیمه، صادرات و واردات راه‌اندازی نشود، نمی‌توان به بهبود وضعیت خودروسازی امید بست زیرا الزامات هر بخش مشخص نمی‌شود.

 

منبع:شمانیوز


 

شرکت‌های خودروسازی به حیات خلوت دولت تبدیل شدند/ دولت با پیش‌فروش خودرو در پی سرگرم کردن مردم است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟