شناسایی و حذف 25 اپلیکیشن مخرب از Google Play Store

شرح خبر: گوگل 25 برنامه مخرب که اقدام به سرقت اطلاعات و گذرواژه کاربران فیسبوک می کنند از پلی استور حذف کرد.
شناسایی و حذف 25 اپلیکیشن مخرب از Google Play Store
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از تک رادار، اگر از گوشیهای اندرویدی استفاده می کنید، بهتر است نسبت به برنامه‌هایی که در دستگاه خود نصب کرده اید تجدید نظر کنید و از امنیت آنها مطمئن شوید.

موسسه امنیت سایبری فرانسوی اوینا(Evina) طی بررسیهای اخیر خود متوجه شد که تعدادی از برنامه های اندرویدی گوگل پلی استور حاوی بدافزار هک کردن فیسبوک هستند و اطلاعات ورود کاربران این شبکه اجتماعی را سرقت می کنند.

دیگران چه می خوانند:

در حالی که به نظر می رسید این برنامه‌ها متفاوت از یکدیگر هستند اما مشخص شد همه آنها دارای یک کد مشابه هستند که به آنها امکان می دهد اطلاعات ورود کاربران به فیس بوک را سرقت کنند. جالب آنکه این برنامه‌ها به عنوان اپلیکیشنهای معتبر شناخته می‌شوند که توسط همین توسعه‌دهنگان ایجاد شده‌اند و تاکنون بیش از 2.34 میلیون بار نیز دانلود شده اند. از این نرم افزارهای مخرب می توان به برنامه استپ کانتر، ویرایشگر تصویر، ویرایشگرهای ویدئویی،برنامه والپیپر، برنامه های چراغ قوه، فایل منیجیر و بازیهای موبایلی اشاره کرد.

 

 

نام 25 بدافزار مخرب

37a2c4f1-fa83-4eb6-a749-d184ed16379a

سرقت اطلاعات فیس بوک

در یک پست وبلاگ، اوینا جزییات بیشتری درباره چگونگی سرقت اطلاعات کاربران هنگام ورود به  فیسبوک توسط این برنامه های مخرب ارائه داد:

وقتی برنامه ای روی تلفن شما باز می شود ، بدافزار با استفاده از کد مخرب، نام برنامه را بررسی می‌کند اگر برنامه فیسبوک در پس‌زمینه باز باشد، یک برگه مرورگر را با صفحه جعلی "ورود به فیس‌بوک" روی پنجره اصلی برنامه باز می کند و چون این صفحه در پس‌زمینه نمایش داده می شود شما به اشتباه فکر کنید که برنامه فیسبوک اصلی را  بازکرده‌اید. وقتی اطلاعات کاربری و پسورود خود را در این مرورگر وارد می کنید ، این بدافزار از جاوا اسکریپت برای بازیابی آنها استفاده می‌کند. سپس این بدافزار رمز ورود حساب شما را به سرور که از آن زمان خاموش است ارسال می کند.

گفتنی است "اوینا" این 25 برنامه مخرب را از توسعه دهنده Rio Reader LLC کشف کرد و در پایان ماه می آنها را به گوگل گزارش داد. گوگل نیز پس از تایید یافته های شرکت، از اوایل ماه جاری تمامی این برنامه ها را از Google Play حذف کرد.

با این حا ، برخی از برنامه ها که پیش از شناسایی و حذف از Google Play دانلود شده‌اند تاکنون اطلاعات ورود  بسیاری از کاربران فیس بوک را سرقت کرده اند.

 

 

هشدار

پس از این اقدام گوگل، برنامه های حذف شده از Google Play باید به طور خودکار از هر دستگاهی که بر روی آنها نصب شده اند حذف شوند ، اما توصیه می کنیم حتما شخصا این برنامه ها را در گوشی خود بررسی و در صورت وجود اقدام به حذف آن کنید. همچنین در صورت نصب  چنین برنامه هایی در گوشی شما باید  باید گذرواژه فیسبوک خود را مجددا تعیین و تنظیمات امنیتی خود را به روز کنید.

مترجم: مریم حسینی

 

 

منبع:شمانیوز

 

 



 

شناسایی و حذف 25 اپلیکیشن مخرب از Google Play Store

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟