این ضایعه پوستی را هرگز نباید دستکاری کنید

شرح خبر: یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: تبخال یک بیماری عفونی ویروسی است که در زمان بروز نباید دست کاری شود.
این ضایعه پوستی را هرگز نباید دستکاری کنید
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: تبخال یک بیماری عفونی و ضایعه پوستی است که در زمان بروز نباید دست کاری شود.  هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبای دربارهاین ضایعه پوستی گفت: تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری عفونی ویروسی است. این ویروس به دو دسته تقسیم می‌شود که نوع یک یا هرپس سیمپلکس لبیالی (تبخال لب) و نوع دو یا هرپس سیمپلکس ناحیه تناسلی یا ژنیال نامیده شده است. تبخال واگیر شدید دارد و ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

عین اللهی درباره بروز علائم تبخال نوع یک بیان کرد: ویروس تبخالنوع یک در دوران کودکی به صورت یک عفونت اولیه حاد با تب زیاد، حال عمومی بد، آبریزش شدید از دهان و سوزش در ناحیه حلق همراه است.

دیگران چه می خوانند:

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به مدت زمان بهبودی تبخال، اظهار کرد: در کودکان تبخال مدت ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و پس از آن بهبودی می‌یابد، اما عفونت به طور کامل ریشه کن نمی‌شود. در حقیقت این ویروس یک پناهگاه در بدن (گره‌های عصبی، به خصوص گره‌های عصبی که در اطراف دهان قرار دارند) می‌یابد.

عین اللهی درباره فعال شدن ویروس‌های پوستی مانند تبخال بیان کرد: بعد‌ها در سنین بزرگسالی، ویروس‌هایی که در گره‌های عصبی پناه گرفته اند، در اثر کاهش سطح ایمنی، تب، سرماخوردگی و مصرف دارو‌های کاهش دهنده سطح ایمنی، دوباره فعال شده و این بار با تب و حال عمومی بد همراه نیست و فقط ضایعات تبخال را در اطراف دهان لب و گاهی هم خیلی کم در اطراف چشم داریم؛ البته هیچ نقطه‌ای از بدن در برابر این ویروس مصون نیست و گاهی ممکن است در نواحی پوشیده مانند شکم، ران و باسن پدیدار شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه تبخال به شکل دانه‌های پرآب گروهی نزدیک به هم است، بیان کرد: به عنوان مثال بعد از سرماخوردگی یا همزمان با سرماخوردگی بعد از احساس سوزش، دانه‌های پر از آب نزدیک به هم که آن‌ها را با نام وزیکول می‌شناسیم در بدن فرد پدیدار می‌شوند.

عین اللهی اظهار کرد: شخصی که تبخال دارد از بوسیدن سایر افراد به خصوص کودکان خودداری کند و تبخال را دست کاری نکند؛ چرا که باعث پخش شدن آن در نواحی دیگر بدن می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره دست کاری کردن تبخال گفت: بیماری عفونی ویروسی مانند تبخال  در زمان بروز نباید دست کاری شود، در غیر این صورت باعث پخش بیشتر آن خواهد شد. در زمان بروز تبخال می‌توان از دارو‌های موضعی مانند کرم‌های مخصوصَ تبخال استفاده کرد.

او با اشاره به روش‌های درمان تبخال اظهار کرد: هیچ روش درمان تبخال وجود ندارد. اما خبر خوب این است که تبخال ها، اغلب بدون درمان محو می‌شوند. بسیاری از مردم به این دلیل برای درمان تبخال اقدام می‌کنند که درمان علائم را تسکین داده و مدت زمان بروز بیماری را کوتاه می‌کند.  اکثر افراد با یک داروی ضدویروس درمان می‌شوند. یک کرم یا پماد ضدویروس می‌تواند احساس سوزش، خارش، یا سوزن سوزن شدن را کاهش دهد. درصورت نیاز و تشخیص متخصص پوست یک داروی ضد ویروس خوراکی (قرص) یا داخل وریدی (تزریق) می‌تواند مدت زمان بروز تبخال را کوتاه کند.

چه دارو‌هایی برای درمان تبخال مفید هستند؟
این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به دارو‌های ضدویروس تجویزی تاییدشده برای درمان هر دو نوع تبخال اظهار کرد: آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر از داروهای تحویز شده برای درمان تبخال هستند، مصرف روزانه این دارو‌ها درصورت صلاح‌دید متخصص پوست می‌تواند شدت و فرکانس بروز تبخال را کاهش دهد. این دارو‌ها همچنین می‌توانند به پیشگیری ازانتشار ویروس توسط افراد مبتلا کمک کنند.

تبخال از طریق محیط‌های آلوده و بروز استرس می‌تواند شدت بگیرد. تبخال در اطراف لب‌ها بیشتر از سایر نقاط صورت بروز می کند، و با تجمع زیر پوست  و فعال شدن آن‌ها به صورت دوره‌ای، دانه‌های ریز آب دار به صورت تاول دیده می شوند که در این صورت باعث بروز خطراتی مانند ایجاد نقرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهند شد؛ اما در زیر تابش نور خورشید و آفتاب مستقیم تشدید می شوند. 

متخصصان توصیه می‌کنند که نوشیدن سکنجبین و خاکشیر برای درمان تبخال امری مهم هستند؛ چرا که خنک بوده و باعث می‌شوند تا هرچه سریع‌تر تبخال بهبود یابد. تبخال دهانی هم با مصرف گل همیشه بهار درمان می‌شود. فردی که تبخال زده با شستشوی محلی که تبخال زده است، می‌توانند توسط عصاره همیشه بهار روند درمان خود را سریع‌تر کنند. در ضمن این داروی گیاهی هم دارای خاصیت ضد عفونی هست و هم درد و سوزش تبخال را تسکین می‌دهد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



 

این ضایعه پوستی را هرگز نباید دستکاری کنید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟