با ریزش مو مردان و انواع الگوی طاسی آشنا شوید

شرح خبر: با اینکه تعداد بیماری هایی که بر ریزش موی مردان تاثیر می گذارد زیاد است، اما شایع ترین آن ها الگوی طاسی مردان ( Male Pattern Baldness ) می باشد. دیگر اسامی این بیماری عبارتند از: طاسی آندروژنی و ریزش موی ژنتیکی. ما در این صفحه در درجه اول بر این بیماری متمرکز خواهیم شد، اما به بیماری های ریزش مو با گسترش کمتری نیز اشاره خواهیم کرد که می تواند بر شما تاثیر گذار باشد.
با ریزش مو مردان و انواع الگوی طاسی آشنا شوید
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر:

با اینکه تعداد بیماری هایی که بر ریزش موی مردان تاثیر می گذارد زیاد است، اما شایع ترین آن ها الگوی طاسی مردان ( Male Pattern Baldness ) می باشد. دیگر اسامی این بیماری عبارتند از: طاسی آندروژنی و ریزش موی ژنتیکی. ما در این صفحه در درجه اول بر این بیماری متمرکز خواهیم شد، اما به بیماری های ریزش مو با گسترش کمتری نیز اشاره خواهیم کرد که می تواند بر شما تاثیر گذار باشد.

 

دیگران چه می خوانند:

الگوی طاسی مردانه یا ریزش موی ژنتیکی چیست؟

الگوی طاسی مردانه یک بیماری ژنتیکی است که می تواند از هر دو طرف درخت خانواده به ارث برسد. بنابر این اگر پدر شما موهای کاملا ضخیم داشته باشد، فکر نکنید که مطمئنا ایمن هستید (اگرچه می توانید باشید!). این یک بیماری ناشی از یک محصول جانبی تستسترون به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است.DHT به فولیکول های مو متصل می شود و باعث می شود که در طول زمان کوتاه شوند. این کوتاهی باعث می شود که موها نازک و نازک تر شوند تا اینکه برخی از مردان قسمت جلویی سرشان کاملا طاس می شود. الگوی طاسی مردانه یک بیماری ژنتیکی است

 

چگونه بدانم که موی من می ریزد؟

این یک سوال بسیار خوب است و اگر چه پاسخ ممکن است به نظر آشکار باشد. بسیاری از مردان ریزش مو خود را شناسایی نمی کنند، تا این که پیشرفت نسبتا زیادی داشته باشد. این دقیقا زمانی است که برای رسیدن به بهبودی کامل دیر است. دلیل اینکه مردان ریزش مو خود را شناسایی نمی کنند، معمولا یک انکار ساده یا به این دلیل است که روند بسیار کند است و یا چیزی است که آن ها به سادگی متوجه آن نمی شوند. بسیاری از مردان در جایی که هیچ دلیلی برای نگرانی ندارند، در مورد ریزش مو نگران هستند.

 

بهترین راه ها برای دانستن اینکه آیا ریزش مو دارید عبارتند از:

• توجه به نازک شدن موها یا عقب رفت خط موی خودتان؛

• افراد دیگر به شما اطلاع می دهند که موهایتان را از دست می دهید (ممکن است خودتان متوجه نشوید)؛

• موهای بی اندازه بر روی بالش، کف حمام، فاضلاب و یا در دستانتان در هنگام آراستن موها.

 

چگونه می توانم الگوی طاسی مردانه را تشخیص دهم؟

در واقع، شناسایی الگوی طاسی مردانه، حتی برای کسی که تجربه بالینی ندارد، آسان است. زیرا فقط بر موهای بالای پوست سر – نه اطراف پوست – تاثیر می گذارد و سبب ایجاد الگوی ریزش موی نعل اسبی می شود. تعدادی الگوی رایج ریزش مو مانند عقب رفتن خط مو، نازک شدن تاج یا گسترش نازک شدن عمومی در قسمت بالای سر وجود دارد. الگوی طاسی مردانه هرگز بر روی دو طرف سر یا پشت مو تاثیر نمی گذارد.

 

 

 

درمان الگوی طاسی مردانه

برای درمان الگوی طاسی مردانه، داروهای اثبات شده بالینی، لیزرتراپی و جراحی کاشت مو وجود دارد. همچنین محصولات متعددی وجود دارد که هیچ کارآیی بالینی ندارند، که همزمان هم وقت و پول شما را هدر می دهند، هم ریزش موی شما را متوقف نمی سازند.

قبل از تصمیم گیری درباره نحوه درمان ریزش موی خود، تحقیق لازم را انجام دهید. همیشه یک راه حل برای شما وجود دارد، چه یک راه حل پزشکی، جراحی، یا ترکیبی از این دو باشد، مگر اینکه شما تمام یا بیشتر موهای خود را از دست داده باشید. راهنمای جامع درمان ریزش موی ما، شما را از همه ی موثرترین گزینه های موجود برای درمان ریزش مو مطلع می سازد و نیز نگاه عمیقی به شما از محصولاتی می دهد که ممکن است ارزش استفاده نداشته باشد.

 

اگر به دنبال درمان نباشم، در نهایت طاس خواهم شد؟

این بستگی به تعدادی از عوامل دارد. البته اگر بیماری ریزش موی موقت دارید (که در مردان غیرعادی است)، پاسخ ممکن است خیر باشد.

با فرض این که، بیماری شما، الگوی طاسی مردانه است، میزان ریزش نهایی موی شما واقعا بستگی دارد. کسانی که مبتلا به الگوی طاسی مردانه زودرس یا تهاجمی هستند، احتمال بیشتری دارند که موهایشان را به طور وسیع یا سریع تر از دست بدهند، که ممکن است در سنین جوانی باعث طاس شدن شود. ما مردانی را می بینیم که در 18 سالگی (یا گاهی اوقات زودتر) موهایشان را از دست می دهند.

البته این مردان به احتمال زیاد آنهایی خواهند بود که در نهایت، گاهی اوقات در سن بسیار جوانی (اواسط دهه 20) طاس می شوند؛ در حالی که بعضی از مردان فقط در اواسط تا اواخر دهه 20 و یا حتی بعد از آن نشانه هایی از نازک شدن را می بینند. این مردان بسیار کمتر احتمال دارد که طاسی نهایی را تجربه کنند و ممکن است تا زمان رسیدن به سن پیری، فقط موهای نازک داشته باشند. بنابراین ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا در نهایت تمام موهای خود را از دست خواهید داد یا نه، توجه داشتن به زمان شروع ریزش مو و تهاجمی بودن و سرعت نازک شدن مو می باشد. استفاده از ترکیب مناسب درمان های اثبات شده بالینی باید حداقل ریزش مو را متوقف کند، اما معمولا میزان رشد دوباره و یا ضخیم شدن مو را افزایش می دهد، چه این رشد دوباره متوسط یا متراکم باشد.

 

بهترین زمان برای یافتن راه حلی برای ریزش مو چه زمانیست؟

ما توصیه می کنیم که به محض فهمیدن افزایش میزان ریزش مو، باید از یک متخصص راهنمایی بگیرید. الگوی طاسی مردانه یک بیماری مزمن است که اگر اقداماتی انجام نشود، پیشرفت خواهد کرد. هرچه موهای بیشتری بریزد، شانس موهای شما برای بهبود کامل کمتر است، به همین دلیل است که متخصصان بلگراویا همیشه توصیه می کنند قبل از پیشرفت بیماری، از یک دوره درمان استفاده کنید.

 

آیا ممکن است با درمان تمام موهای من دوباره رشد کنند؟

افراد مختلف به درمان به طور متفاوتی پاسخ خواهند داد. برای کسانی که از یک برنامه رشد مو مطلوب استفاده می کنند، بسیاری از مردان به سطح قابل توجهی از رشد دوباره مو می رسند. در مرکز بلگراویا، ما مردان مبتلا به ریزش شدید مو (تقریبا طاس) را دیده ایم که به طور معجزه آسایی تقریبا همه موهای خود را بازیافته اند (عکس سمت راست را ببینید) ، در حالی که بعضی از مردان ممکن است فقط درجات متوسطی از رشد دوباره را با ترکیبات درمانی مشابه ببینند. با این حال، هر سطح پاسخ به درمان، حتی تثبیت ریزش مو بدون هیچ گونه افزایش تراکم باید به عنوان موفقیت دیده شود، زیرا احتمال دارد که بدون درمان موها با سرعت بیشتری بریزد.

 

 

الگوهای ریزش مو

سه نوع الگوی طاسی مردانه وجود دارد. ما کاملا مطمئن هستیم که یکی از این ها شباهت به الگوی شما خواهد داشت. در زیر خلاصه ای از هر یک را پیدا خواهید کرد.

 

پسرفت خط مو

یکی از رایج ترین الگوهای ریزش مو، پسرفت خط مو است که به عنوان “widow’s peak’” نیز شناخته می شود. این جایی است که مو در هر دو طرف پیشانی ریخته است، و معمولا یک قله مثلثی در وسط باقی مانده است. برای برخی از مردان اینجا ممکن است تنها منطقه ریزش مو باشد، اما بقیه ممکن است نازک شدن را در تاج نیز تجربه کنند. برای افراد مبتلا به شکل های تهاجمی تر الگوی طاسی مردانه، خط مو بیشتر و بیشتر پسرفت خواهد کرد تا اینکه یا به تاج برسد (که ممکن است آن هم در حال طاسی باشد)، یا منجر به ناحیه طاس بزرگ در بالا یا جلوی سر می شود.

 

نازک شدن تاج یا فرق سر

بعضی از مردان نازک شدن را در پشت بالای سر – به نام “تاج” یا ” فرق سر” تجربه می کنند. این مسئله می تواند دوباره با پسرفت خط موی دائمی همزمان شود، اما گاهی اوقات مردان تنها یکی از این دو را دارند. ریزش مو در تاج معمولا با نازک شدن شروع می شود تا پوست سر ظاهر شود و پس از آن یک نقطه طاسی ممکن است ظاهر شود. این نقطه طاسی ممکن است تا زمانی پیشرفت کند که به خط موی در حال ریزش برسد و یا یک ناحیه مشخص از طاسی در بالای سر ایجاد کند. با این حال، گستردگی یا الگو از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما ریزش مو یا طاسی در ناحیه تاج بسیار رایج است.

 

نازک شدن عمومی

الگوی کمتر رایج ریزش مو، نازک شدن کلی است که به طور یکنواخت در پوست بالای سر گسترش می یابد. مردان مبتلا به این الگو از ریزش موها متوجه عقب رفت مشخص خط مو و یا نازک شدن تاج نخواهند شد و در موارد نازک شدن کلی، شروع ریزش مو ممکن است کمتر واضح بوده و شناسایی آن طول بکشد. خوشبختانه، مانند سایر الگوهای ریزش موی مردانه، می توان با موفقیت از این نوع نازک شدن جلوگیری و در بسیاری از موارد آن را معکوس نمود. مانند سایر الگوهای الگوی طاسی مردانه، نازک شدن کلی بر روی پشت و کنار سر پوست تاثیر نمی گذارد و اگر ریزش مو را در این مناطق تجربه می کنید، ناشی از بیماری دیگری است.

 

 

 

مقیاس نوروود مرجع بصری خوبی برای پیشرفت الگوی طاسی مردانه است. این مقیاس نشان دهنده پیشرفت ریزش مو در خط مو و نازک شدن تاج موهاست. تصویر سمت راست یک نسخه برشی را نشان می دهد.

 

دیگر بیماری های ریزش موی مردان

در حالی که الگوی طاسی مردانه شایع ترین شکل ریزش مو است که در طولانی مدت بر مردان تاثیر می گذارد، برخی علل احتمالی دیگر برای ریزش مو در مردان وجود دارد.

 

طاسی منطقه ای

طاسی منطقه ای یک بیماری است که می تواند در هر زمانی از زندگی بین تولد و سالخوردگی روی دهد. این بیماری باعث ایجاد لکه های طاسی ناگهانی می شود که می تواند از لکه های کوچک به اندازه لوبیا تا تکه های بزرگ تر به اندازه توپ تنیس باشد. شکل های شدید تر طاسی عبارتند از طاسی کامل یا طاسی جهانی که باعث از دست دادن کل مو در سر (Totalis) یا ریزش مو در کل بدن (Universalis) می شود. هر دو مورد آخر بسیار نادر هستند.

 

سایر بیماری های ممکن برای ریزش مو

اگر هیچ کدام از موارد فوق مطابق با مشکل شما نبود، لطفا نگاهی به صفحه بیماری های ریزش مو بیندازید تا ببینید آیا هر یک از شرایط توصیف شده، شباهتی به مشکل شما دارد یا نه.

 

منبع : whd.it

با ریزش مو مردان و انواع الگوی طاسی آشنا شوید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟