انتقاد از قیمت فروش سهام عدالت و تاخیر در واریزی

شرح خبر: از ابتدای آزاد سازی مدیریت سهام عدالت و امکان فروش آن تاکنون، انتقادهای فراوانی در مورد روش فروش سهام عدالت مردم از طریق کارگزاری ها، تاخیر در پرداخت پول توسط بانک ها، فروش مرحله ای آن و قیمت پایین تر نسبت به بازار مطرح شده است و بسیاری از خانوارها و مردم عادی اعلام کرده اند که به آنها اجحاف شده است.
انتقاد از قیمت فروش سهام عدالت و تاخیر در واریزی
به گزارش پایگاه خبری شرح خبر: در حالی که هدف دولت از ابتدا این بوده که به مردم کم درآمد و متوسط جامعه از این طریق کمک مالی شود و به خصوص در شرایط اقتصادی فعلی، به خانوارها کمک شود که معیشت خانوار را تامین کرده و مشکلات خود را رفع کنند. اما در عمل مشکلاتی ایجاد شده که عملا کمک زیادی به خانوارها نمی شود و به روش قطره چکانی، بخشی از سهام عدالت با قیمت پایین به فروش رسیده و واریز آن نیز با تاخیر انجام می شود. 

 

در مرحله ای اعلام شد که بانک ها پول را با تاخیر به حساب سهامدار واریز می کند و بانک ها در پاسخ توضیح داده اند که تنها واسطه وجوه هستند و در فروش سهام عدالت و دریافت و پرداخت پول دخالتی ندارند و هر زمانی که کارگزاری ها پول را به حساب بانک واریز کنند بلافاصله به حساب مردم واریز می شود. به عبارت دیگر، این کارگزاری ها هستند که سهام عدالت را با تاخیر می فروشند. 

دیگران چه می خوانند:

 

در مرحله ای دیگر این انتقاد اساسی مطرح شد که چرا تنها بخشی از سهام عدالت امکان فروش دارد و سهامدار نمی تواند تمام سهام عدالت خود را  در یک مرحله بفروشد و چرا بخشی از سهام قابل فروش است و تمام آن قابل فروش نیست تا سهام عدالت مرغوب و نامرغوب، کم ارزش و پر ارزش باهم به فروش برسد؟

 

با وجود این مشکلات، افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی ماه های اخیر نیاز به دریافت مبلغی برای تامین معیشت خود دارند تا به زخم زندگی بزنند، حاضر شدند که با این شرایط کنار بیایند و مرحله به مرحله سهام عدالت خود را بفروشند. اما با این حال،  عده ای اعلام کرده اند که قیمت سهام عدالت معمولا کمتر از آنچه در بازار شنیده می شود، به دست آنها می رسد و تاخیر قابل توجهی در واریزی به حساب آنها وجود دارد. 

 

در این زمینه نیز عده ای می گویند که کارگزاری ها مختار هستند که برای فروش تضمینی و قطعی سهام عدالت، قیمتی را اعلام کنند که  امکان فروش و تقاضا وجود داشته باشد و درنتیجه باعث می شود که قیمت پایین تر از بازار باشد و یا متناسب با قیمت روزهای مختلف نباشد.  اما این سوال مطرح است که چرا هر سهمی که خود تشخیص می دهند را می فروشند و چرا همه سهام عدالت را یکباره یا به میزان متناسب با هم نمی فروشند؟

 

این مسئله باعث شده که عملا رقم دریافتی کمتر از رقمی باشد که سهامدار انتظار دارد دریافت کند و همین موضوع، انتقادهایی را مطرح کرده است. از سوی دیگر، مدتی طول می کشد تا کارگزاری و بانک پول را به حساب سهامدار واریز کنند و مردم احساس نمی کنند که سهام عدالت یاری دهنده آنها در شرایط سخت اقتصادی است. 

 

براین اساس، برای رفع مشکلات فعلی و در جهت کمک به مردم و سهامداران، که بتوانند درآمدی کسب کنند و مشکلات زندگی ومعیشت خود را تامین کنند، لازم است که نهادهای نظارتی، بورس و دولت براین روند نظارت کنند و اجازه ندهند که قیمت فروش سهام عدالت با بازار فاصله زیادی داشته باشد و یا تاخیر زیادی در واریزی سهام صورت گیرد. همچنین اجازه دهند که فروش سهام عدالت به صورت بلوکی صورت گیرد  و سهامدار مطلع شود که تمام سهام عدالت خود را فروخته است. زیرا وقتی کارگزاری بخشی از سهام مرغوب تر را می فروشد و سهام کم ارزش یا با تقاضای کمتر را باقی می گذارد، عملا سهامدار برای ماه های آینده،  با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و رقم درآمد کمتر خواهد شد و تاخیر بیشتری را شاهد خواهد بود و زمان بیشتری طول می کشد تا کارگزاری بتواند سهام عدالت مورد نظر را بفروشد. 

 

برخی سهامداران وکارشناسان می گویند که کارگزاری ها سهام عدالت را به کف قیمت می خرند و بعد آن را می فروشند و درنتیجه به قیمت بالاتر می فروشند و درآمد بیشتری را کسب می کنند درحالی که به سهامدار رقم کمتری پرداخت می کنند. 

 

در حالی که  سهام عدالت باید بصورت بلوکی عرضه شود و به قیمت روز و بالا به فروش برسد و بلافاصله پول آن به حساب سهامدار واریز شود. اما به نظر می رسد که در عمل این مقررات را دور زده اند و قیمت، روش خرید و زمان واریزی پول فروش سهام عدالت مناسب نیست. 

 

مردم انتظار دارند که در شرایط کنونی، این روش ها اصلاح شود تا متناسب با ارزش واقعی سهام عدالت، دریافتی داشته باشند و بتوانند بخش بیشتری از سهام خود را فروخته و پول آن را بلافاصله دریافت کنند و کارگزاری ها سهام را ارزان تر از بازار خریداری نکنند و در پرداخت آن تاخیر نداشته باشند  و سهام فروش رفته را نیز به صورت متناسب انتخاب کرده و بفروشند.

انتقاد از قیمت فروش سهام عدالت و تاخیر در واریزی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟