بانک تجارت یکی از بازیگران موفق صنعت بانکداری کشور در اجرای پروژه بانکداری دیجیتال

شرح خبر: بانک تجارت به عنوان یکی از بازیگران موفق صنعت بانکداری کشور توانست با پیش بینی راهبردی برنامه ها گامی بلند در راستای دیجیتالی کردن خدمات خود بردارد و از این طریق سطح رضایتمندی مشتریان خود ارتقا دهد . انتظار می رود که با اجرای پروژه بانکداری دیجیتال در بانک تجارت، تحولی شگرف در این بانک رقم بخورد.
بانک تجارت یکی از بازیگران موفق صنعت بانکداری کشور در اجرای پروژه بانکداری دیجیتال
به گزارش شرح خبر: فناوری در عصر حاضر، نقش بالقوه‌ای در رونق و شکوفایی سازمان‌ها، بویژه سازمان‌های مالی وبانک‌ها وهوشمندسازی اقتصاد داشته و فراتر از مزیتی رقابتی، به عنوان ابزاری برای رشد و حتی بقای آنها بشمار می‌رود.

تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال از موضوعات داغ این روزهای صنعت بانکداری کشور هستند و تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های کشور با جهت‌دهی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال برنامه‌ریزی برای ترسیم نقشه راه بانکداری دیجیتال خود هستند.

تحول دیجیتال تغییری همه‌جانبه در ارکان مختلف یک سازمان است که لزوماً این سازمان، بانک نیست؛ باید تغییراتی در ارکان مختلف یک سازمان به وجود آید تا بتوان گفت که آن سازمان به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است. از جمله ارکان و محورهای این تحول می‌توان به تصمیم‌گیری و شناخت مشتریان به شیوه داده محور اشاره کرد؛ در این نقطه عطف، نگاه بانک‌ها از محصول محوری به مشتری محوری تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات بر اساس نیاز مشتری انجام می‌شود.

دیگران چه می خوانند:

بانکداری دیجیتال یعنی تحول در بانکداری متناسب با ویژگی‌های عصر دیجیتال؛ دیجیتالی کردن درحوزه بانکداری می‌تواند شامل سه رکن اصلی تغییر باشد که عبارت است از: فرآیند‌های عملیاتی، تجربه وتعامل با مشتری، و فرآیند‌های کسب‌ وکار بانکی.

 

در سالهای اخیر ،حرکت بسوی بانکداری دیجیتال شتاب گرفته است همچنانکه موسسات مالی و بانک های سنتی بسرعت در حال بکارگیری فناوری های مالی و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند .

بانکداری دیجیتال پارادایم جدیدی است که منافع فراوانی را برای بانک به دنبال داشته و سبب افزایش بهره‌وری و سودآوری می‌شود.  بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های بانکداری است که پیش از این تنها در شعب فیزیکی، در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت؛ این فعالیت‌ها شامل سپرده گذاری، برداشت و انتقال پول، مدیریت حساب، مدیریت وام، دریافت صورتحساب، خدمات حسابداری و غیره می شود.

در دنیای جدید بانکداری دیجیتال، بانک‌ها قادر خواهند بود از طریق نوآوری در مدل‌های کسب وکار و ارائه خدمات نوین، درآمدهای خود را افزایش دهند. البته در سوی مقابل این فرصت، یکی از مهمترین تهدیدهای نوآوری دیجیتال یعنی احتمال ارائه خدمات نوآورانه جدید از سمت رقبا و گرایش مشتریان به سمت آنان قرار دارد. در واقع عرصه نوآوری، کم و بیش برای تمامی بازیگران فراهم خواهد بود و البته احتمال پیشی گرفتن رقبا به دلیل تعدد و تنوع بازیگران، بیشتر به نظر می‌رسد.

در بانکداری دیجیتال، طراحی مدل کسب و کار با هدف سهم از بازار صورت نمی‌پذیرد بلکه با این هدف صورت می‌گیرد که چگونه می‌توان توجه مشتری را بدست آورد و از این طریق به اهداف کسب و کار دست یافت. لذا در این صورت بانک بیش از پیش، به بینش‌های نشأت گرفته از اطلاعات وابسته خواهد بود تا از این طریق استراتژی کسب و کار و تصمیم های حیاتی خود را اتخاذ کرده و خدمات شخصی سازی شده تری را به مشتریان ارائه کند.

در بانکداری دیجیتال مشتری نهایی در کانون توجه قرار می‌گیرد و یکی از مزیت‌های بانک دیجیتال نیز حاکم شدن نگاه مشتری محوری در بانک‌ها است؛ بنابراین اولین گروهی که در بانک دیجیتال بهره‌مند می‌شود، مشتری است.

اما بانک تجارت به عنوان یکی از بازیگران موفق صنعت بانکداری کشور توانست با پیش بینی راهبردی برنامه ها گامی بلند در راستای دیجیتالی کردن خدمات خود بردارد.

طبق  این گزارش، در سال گذشته بانک تجارت از تدوین برنامه سه تا پنج ساله تحول دیجیتال در این بانک خبر داد. در این زمینه تاکید ویژه بر این امر است که باید راه‌حل محوری را جایگزین تفکر محصول محوری در بانک‌ها کرد.

با توجه به اینکه تحقق بانکداری دیجیتال نیازمند بلوغ بازیگران صنعت بانکی است، برای حرکت به سمت تحول دیجیتال باید بتدریج با بلوغ مشتریان سیستم بانکی نسبت به دیجیتالی سازی و تغییر فرآیندها و خدمات اقدام کرد.

اما بین بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال تفاوت هایی وجود دارد؛ بانکداری الکترونیک امروزه به صورت کامل در تمامی بانک‌های کشور اجرایی و باعث شده تا کانال‌های ارائه خدمت بانکی به مشتریان الکترونیکی شود و در نهایت ارائه خدمت تسهیل شود؛ اما در بانکداری دیجیتال کانال‌ها دیجیتالی می‌شوند و ارزش در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؛ بانکداری الکترونیک یک جزیره بوده و بانکداری دیجیتال یک دنیا است که باید به آن نگاهی جدی داشت، این مهم امروز به طور ویژه مورد توجه بانک تجارت قرار گرفته است و همین مساله موجب تمایز این بانک از سایر رقبای خود در صنعت بانکداری کشور شده است.

 برای پروژه بانکداری دیجیتال در بانک تجارت ساختار بسیار خوبی تدوین شده و هم اکنون هم به شدت و با علاقه‌مندی بالا درحال انجام است. در بخش IT و کسب و کار  اقدامات خوبی انجام شده است. مثلا پروژه کیف پول و تسهیلات خرد از طریق شرکت سیمرغ تجارت با هدایت معاونت آی تی در حال انجام است. ماژول ارتباط با فین تک ها نیز در حال طراحی است و سرمایه گذاری در این زمینه در حال پیشرفت است. نقشه راه این پروژه با زمان‌بندی دقیق ترسیم شده و خوشبختانه کارهای خوبی شکل گرفته و انتظار می رود تا اواخر سال جاری به نقطه مطلوب برسد.

بانک تجارت با ساختارهای بسیار خوب خود و نفوذ بسیار بالا در شرکت ها می تواند از این توان بالقوه برای یک جهش بزرگ در حوزه بانکداری خرد نیز بهره مند شود. ارتباط بانک تجارت با شرکتهای مهم این فرصت را فراهم می آورد که با کارکنان و مشتریان این شرکتها همکاری کرده و سرویسهای ویژه ای در زمینه بانکداری خرد ارائه دهد.

خدمات الکترونیک بانک تجارت شامل: تجارت کارت، بانکداری اینترنتی، پرداخت اینترنتی و خدمات اینترنتی کارت، تلفن بانک، همراه بانک، حواله بین بانکی ساتنا و پایا، پایانه فروش (POS ) و درگاه پرداخت اینترنتی ( IPG )و غیره می شود.

سرویس بانکداری اینترنتی این امکان را برای مشتریان فراهم می آورد تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده و بسیاری از امور بانکی خود را به صورت غیرحضوری از طریق این سرویس انجام دهند .

 دارندگان تجارت کارت نیز می توانند با دریافت رمز دوم حساب، کد cvv2 وتاریخ انقضای کارت خود ازدستگاه های خودپرداز از خدمات اینترنتی کارت در سایت اینترنتی بانک تجارت به نشانی www.tejaratbank.ir استفاده کنند.

اما سامانه تلفن بانک یکی از خدمات بانکداری الکترونیک است که مشتری می تواند از طریق تلفن ثابت و همراه در هر ساعت از شبانه روز ( 24 ساعته ) بخشی از عملیات بانکی را به صورت غیرحضوری انجام دهد .

تجارت کارت نیز یکی از ابزارهای دریافت و پرداخت الکترونیک است که امکان استفاده از سرویس های بانکداری الکترونیک را از طریق دستگاه های خودپرداز ، پایانه فروشگاهی ، پرداخت های الکترونیک و ... فراهم آورده است . تجارت کارت همچنین می تواند به عنوان کیف پول در پرداخت های خرد ( بلیط اتوبوس و مترو ) مورد استفاده قرار گیرد . به این منظور مشتریان میتوانند قابلیت کیف پول را از طریق شعب بانک تجارت بر روی تجارت کارت خود فعال کنند . این قابلیت هم اکنون بر روی تجارت کارت های استان تهران و شهر اراک فعال است .

لازم به توضیح است؛ بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگترین بانک های فعال در شبکه بانکی کشور که نقش انکارناپذیری در رشد و اعتلای اقتصاد ملی دارد ، به موجب مصوبه مورخ 1358/7/25 مجمع عمومی بانک ها از ادغام 11 بانک ایران و انگلیس ، بین المللی ایران و ژاپن ، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه ، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار با سرمایه ای بالغ بر 39 میلیارد ریال در تاریخ 1358/9/29 و در قالب شرکت سهامی خاص با مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید و در سال 1360 بانک ایران و روس به آن ملحق شد.

گزارش: معصومه افلاکی

منبع: شمانیوز

بانک تجارت یکی از بازیگران موفق صنعت بانکداری کشور در اجرای پروژه بانکداری دیجیتال

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟