زنجیر اقتصاد ایران را به طناب پوسیده ای گره زدند

شرح خبر: زنجیر اقتصاد ایران را به طناب پوسیده ای گره زدید که نه تنها آنچنان رونق اقتصادی ایجاد نکرد بلکه آنچنان رکود و تورم ومشکلات ایجاد کرد که در ۴۰ سال گذشته بی نظیر بوده است.
زنجیر اقتصاد ایران را به طناب پوسیده ای گره زدند
به گزارش شرح خبر:  کیا کیانی دبیر کمیته فعالان اقتصادی و کارآفرینان نهضت هر خانه یک ستاد سید ابراهیم رئیسی در همایش فعالان اقتصادی و کارآفرینان اظهار داشت: آنچه در سالیان گذشته بر اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور گذشته است آنقدر آشکار، واضح و غم انگیز است که تکرار آن جز ملال سودی ندارد، در باره مشکلات ، بحران ها ، بی تدبیری ها ، بی توجهی ها ، نادیده گرفتن ها آنقدر نوشته اند و خوانده ایم، آنقدر گفته اند و شنیده ام ، آنقدر وعده دادند و عمل نکرده اند که خسته شدیم، درمانده شدیم ، و تا حد زیادی بی انگیزه شدیم. 
ما از دولتمردان خود دلگیریم ، گله مندیم ، سوال داریم، سوالاتی که بارها و بارها تکرار کردیم و پاسخی نگرفتیم سوال داریم چرا: 
 
1. زنجیر اقتصاد ایران را به طناب پوسیده ای گره زدید که نه تنها " آنچنان رونق اقتصادی " ایجاد نکرد بلکه آنچنان رکود ، آنچنان تورم، آنچنان سر در گمی و بهم ریختگی در فضای کسب و کار، آنچنان ناامنی در سرمایه گذاری ، آنچنان از بین رفتن سرمایه های مردم در بورس، آنچنان کوچک شدن سفره های کارگران، آنچنان سختی، دشواری، بی انگیزگی در کارآفرینان و فعالان اقتصادی، آنچنان بحرانهای کوچک و بزرگ، آنچنان نوسانات ارزی ، آنچنان از هم گسیختگی اقتصادی و بسیاری آنچنانهایی آنچنان ایجاد نمود که در تاریخ چهل ساله  بی نظیر است.
 
2. می خواهیم بدانیم چرا دولتمردان عزیز ما برای حل مشکلات اقتصادی از توان مندی ها، ظرفیتها ، تجارب و تخصص فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور که همواره در دورانهای سخت اعم از جنگ ،  تحریم و بحرانهای سیاسی و اقتصادی ، مجاهدانه، خالصانه و البته مدبرانه در خدمت میهن عزیزشان بوده اند استفاده نشد.
 
3. برایمان سوال است چرا تصمیماتی که مستقیما به سرنوشت اقتصادی واحدهای تولیدی، معدنی، بازرگانی، کشاورزی ،  خدماتی  و متعاقبا کارکنان و کارگران آنها که قاطبه مردم عزیز میهنمان هستند مربوط می شد در پشت درهای بسته و خلق الساعه اتخاذ و اجرا می شد.
 
4. برایمان عجیب است کدام تدبیر باعث می شد تا بی وقفه بخشنامه ها و دستورالعملهای متناقض صادر و فضای کسب و کار کشور را بی دلیل دچار شوک و نا امنی نماید تا مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی آنقدر غرق در مشکلات شوند که فرصت تفکر در خصوص برنامه های اساسی و اصلی خود را نداشته باشند و بدتر از آن مجبور باشند برای جلوگیری از ضرر و زیانهای هنگفت تحمیلی و ورشکستگی به دنبال پیگیری های وقت گیر و هزینه بر و مشغول کننده حقوقی و قضایی در دادگاه های بدوی، و تجدید نظر و دیوان و ... باشند. 
 
5. چرا باید کالاهای اساسی اعم از مواد اولیه و محصولات نهایی که بصورت قانونی وارد کشور شده اند ماه ها و ماه ها در گمرکات بمانند و با بهانه های واهی و بخشنامه های متناقض ترخیص نشود.
 
• چرا باید صدور و تمدید   مجوزات مختلف  فعالیت واحدهای اقتصادی نظیرکارت بازرگانی که مهمترین سند فعالیتهای حرفه ای و قانونی ایشان است در اثر همین تصمیمات ماه های متمادی به طول بیانجامد و ایضا در خصوص جواز تاسیس واحدهای تولیدی و پروانه های بهره برداری و غیره و ذلک 
 
• چرا تسهیلات مصوب تولیدی ها به موقع پرداخت نمی شود و چرا تجمع منابع بانکی در دست اشخاص خاص داریم.
• چرا باید علاوه بر نوسانات ارزی نوسانات صدور بخشنامه های متعدد و متناقض بانک مرکزی داشته باشیم
و چراهای بسیار دیگر. 
 
گفتن بیش از پیش این مشکلات اضافه گویی است همه دولتمردان بخوبی از آنها  آگاهند ، در تمامی این سالها اعتراض تولید کنندگان، معدن کاران، صنعتگران، صادر کنندگان، وارد کنندگان، بازرگانان، کشاورزان ، پیمانکاران، ارائه کنندگان خدمات مهندسی، مشاوره ای و مدیریتی و همه وهمه در تمامی مجامع و تشکل های حرفه ای بلند بود اما دریغ از گوش شنوا.
 
دیگر گفتن و شنیدن دردی را دوا نخواهد کرد به انتهای جاده رسیده ایم باید فرمان را چرخاند و مسیر اشتباهی را که آمده ایم با سرعت تغییر دهیم والا نتیجه ای جز سقوط اقتصاد ایران به دره تباهی در بر نخواهد داشت.
 
 به قدر بیش از کفایت آیین نامه ، برنامه ، طرح و دستورالعمل داریم، آنقدر تعدادشان زیاد است که میان آنها سرگیجه گرفته ایم. راهکار ما اجراست، اقدام عملی است، تصمیم گیری صحیح و سریع است ، حمایت و همکاری دولت با بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند اجرایی اقتصاد کشور است.
 
باید به توانمندی ها و ظرفیتهای بخش خصوصی در بخش های مختلف تولیدی، مهندسی، بازرگانی و اجرای پروژه ها به خصوص در حوزه دانش بنیان و استارتآپها باور داشته باشیم.
 
باید به توانمندی علمی و اجرایی جوانان متعهد و متخصص کشور در بخش های کارآفرینی و مدیریتی اعتماد داشته باشیم و کارهای بزرگ را به آنها بسپاریم.
 
باید توزیع عادلانه منابع به خصوص در حوزه کارآفرینی را سرلوحه اهداف اقتصادی خود قراردهیم .
 
باید سیستم بانکی را اصلاح کنیم که بیش از این تولید کننده را خسته، رنجور، بی انگیزه و پشیمان نسازد.
 
باید ها زیادند ، کارهای عقب افتاده و کارهایی که باید هر چه سریعتر انجام شوند بسیارند و امکانات و ظرفیت حل مشکلات نیز در همین کشور و در بین جوانان همین مرز و بوم وجود دارد. تنها اراده ای سترگ و عزمی راسخ می خواهد که این امکانات را در جهت اهداف عالی اقتصاد سازماندهی نماید.
 
راهکار ساده است، رفع موانع از دولت ، افزایش تولید، صادرات غیر نفتی ، اشتغال، توسعه سرمایه گذاری و کارآفرینی از فعالان بخش خصوصی.
 
اکنون فکر می کنیم با به میدان آمدن نیکمردی عملگرا، 
 
1. که علاوه بر توانایی در اجرا  از موهبت دانایی و توجه جدی به نظرات کارشناسی و بکار گیری آنها  برخوردار است، 
 
2. دغدغه اقدام و عمل در عرصه اقتصادی برای اعتلای ایران و ایرانی  دارد، 
 
3. حامی و پشتیبان کارآفرینان وتولیدکنندگان است و این را نه به حرف بلکه در عمل ثابت نموده است 
 
4. مباحث اقتصادی و تولیدی و ایجاد شغل و توسعه صادرات و افزایش سهم منطقه ای تجارت برایش از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
و تدابیر اقتصادی ویژه ایشان می توان به بازگشت تحرک و شادابی به اقتصاد کشور امیدوار بود و مسیر دشوار رسیدن به قله افتخار را طی نمود.
 
بارقه های امید می درخشد و کار و تلاش جهادی در عرصه اقتصاد ما را به چالش فرا می خواند. 
ما مرد میدانیم ، ما ملت عزت و پایداری هستیم ما میهن عزیزمان را دوست داریم و برایش تا پای جان خواهیم ایستاد.
 
بیانیه 
 
قریب به یک دهه است که در فضای کسب و کار کشور با رشد اقتصادی نزدیک به صفر، کاهش شدید نرخ سرمایه گذاری، نوسانات مکرر نرخ ارز، محدود شدن ظرفیت رشد تولید در کشور، بحران های زیست محیطی، رانت توزیعی، تحریم های ناجوانمردانه ، تعلل در تصمیم گیری های مهم،  فرصت سوزی در بهره برداری از فرصتهای اقتصادی داخلی و منطقه ای ، کم توجهی به ظرفیت و توانمندی فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور و شلختگی و آشفتگی در مدیریت اقتصادی مواجهیم و این شرایط باعث شده تا خوان اقتصاد ایران نه تنها سر توسعه نداشته باشد که روز به روز کوچکتر شود و این به ضرر آحاد ملت و اقشار جامعه است. 
 
اکنون با به میدان آمدن نیکمردی عملگرا، که علاوه بر توانایی در اجرا  از موهبت دانایی و توجه به نظرات کارشناسی نیز برخوردار است و دغدغه اقدام و عمل برای اعتلای ایران دارد و مباحث اقتصادی و تولیدی برایش از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و می خواهد با : 
 
1. زدودن مقررات دست و پاگیر و بوروکراسی اداری 
 
2. توجه به کارآفرینان و فعالان اقتصادی و نظرات کارشناسی و تخصصی ایشان در حوزه تصمیم گیری های کلان اقتصادی
 
3. افزایش  قدرت تصمیم گیری و اجرا در مدیران
 
4. فعال نمودن دیپلماسی اقتصادی 
 
5. ثبات در تصمیم گیری و عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه که اقتصاد کشور را دچار اخلال میکند
 
6. تشکیل تیم اقتصادی قوی، کارآمد و هماهنگ در دولت
 
7. تعامل با همه دنیا برای حل مسائل اقتصادی
 
8. واگذاری های دقیق و با نگاه به منافع ملی و جهش تولید 
 
9. جلوگیری از فساد و رانت توزیعی در همه ابعاد اقتصادی 
 
10. کاهش تصدی دولت و افزایش نقش نظارتی و حمایتی دولت از بخش خصوصی 
اقتصاد سر در گم و معطل مانده ایران را به مسیر تحرک و شادابی بازگرداند و اقتصادی مقاوم و پر تحرک مبتنی بر داشته های ملی بنیانگذاری نماید.
 
ما کارآفرینان و فعالان اقتصادی در حوزه های گوناگون صنعت، معدن، کشاورزی، پتروشیمی و پالایشگاه ، خودرو و قطعه سازی ، پلیمر و پلاستیک ، صنایع شیمیایی و رنگ و رزین، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی، لوازم خانگی ، برق و الکترونیک، چرم ونساجی و پوشاک، صنایع فلزی، غذایی و دارویی، مهندسی و پیمانکاری های عمومی و تخصصی، راه و ساختمان ، اتاق های بازرگانی ایران، تهران و استانها و اتاق های مشترک بازرگانی و اتحادیه ها و انجمن های تخصصی و حرفه ای  
 
از ایشان می خواهیم تا کارآفرینان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور را به عنوان بازوی توانمند اجرایی در راه تحقق اهداف اقتصادی باور و بدان اعتماد نمایند.
 
 
می خواهیم در دولت آتی :
 
1. نقش مشورتی فعالان اقتصادی بخصوص تشکلهای حرفه ای، نه به عنوان زینت المجلس، که بعنوان بازویی اجرای در حوزه تصمیم سازی و مشورتی قوه مجریه به رسمیت شناخته شود.
 
2. بطور واقعی شاهد کاهش حضور دولت در اقتصاد و اصلاح نقش دولت از رقابت با بخش خصوصی به جایگاه سیاستگذار و حمایتگر فعالان اقتصادی موجه باشیم.
 
3. مبارزه جدی و بدون تعارف و ملاحظات سیاسی جهت خشکاندن ریشه های رانت وفساد را ببینم.
 
4. بساط بوروکراسی بیفایده و عریض و طویل و مقررات دست و پاگیر و متناقض در حوزه کسب و کار جمع شود و به جای آن با تلخیص و تجمیع قوانین مرتبط با کسب و کار در حوزه های مختلف گمرکات، بانکها ، بیمه ، مالیات و ... توسعه کار آفرینی تسهیل و رشد اشتغالزایی ممکن شود.
 
5. قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا و از آن حمایت شود.
 
6. فعالان و کارآفرینان متخصص جوان و ریسک پذیر که فعالیتهایشان در جهت توسعه کارآفرینی ، اشتغالزایی و کمک به افزایش تولیدات داخلی است حمایت شوند.
 
7. شیوه های مالیات و عوارض ستانی اصلاح و با فعالیتهای بنگاه های اقتصادی و فضای حاکم بر کسب و کار کشورمتناسب سازی شود.
 
8. قوانین و مقررات مرتبط با امنیت سرمایه گذاری بصورت جدی اجرا شود.
 
9. سازمانهای موازی و متداخل دولتی و شبه دولتی در امر کسب و کار ادغام و تجمیع شوند.
 
10. فعالیتهای اقتصادی شرکتهای به اصطلاح خصولتی محدود و تحت نظارت دقیق  قرار گیرد.
 
11. بنگاه داری بانکها که آسیبهای جدی در حوزه اقتصاد وارد آورده است تعیین تکلیف شود.
 
12. با اتخاذ تصمیمات مدبرانه بورس کشور به جایگاه واقعی خود برگردد تا به واقع موتور رشد واحدهای تولیدی باشد نه محل کسب درآمد سفته بازان.
13. دیپملاسی اقتصادی به شدت فعال شود و رایزنهای اقتصادی متخصص و پر تحرک در این بخش بکار گرفته شوند.
 
ما بر این باوریم با تدابیر اقتصادی جناب آقای رئیسی و تحقق موارد فوق دستیابی به اهدافی همچون ایجاد بیش از دو میلیون شغل مولد و پایدار، جهش سه برابری تولید، رشد چند برابری شاخص های سرمایه گذاری و تجارت خارجی، کاهش شاخص فقر و ضریب جینی و افزایش چشمگیر تولید ناخالص ملی تضمین خواهد شد.
 و ما فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی کشور متعهد می شویم همچون گذشته با روحیه جهادی فعالانه ، مجاهدانه، خالصانه ، با انگیزه و البته مدبرانه در خدمت تولید، کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور برای مردم عزیز میهنمان باشیم.

 

1b2ba618-2492-45d9-8f0a-3710eaa5dd8a

دیگران چه می خوانند:

منبع: شمانیوز

زنجیر اقتصاد ایران را به طناب پوسیده ای گره زدند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟