رشد بی سابقه تولید یک شرکت خودروساز

شرح خبر: شرکت ورشکسته ای که سال 98 خود را با زیان عملیاتی 400میلیارد تومانی به پایان رسانده بود حالا صورتهای مالی آن رقم 300میلیارد تومان سود عملیاتی را نشان می دهد.
رشد بی سابقه تولید یک شرکت خودروساز
به گزارش شرح خبر:

 سهام ایران خودرو دیزل با نماد خاور ، یکی از نمادهای گروه خودرو و قطعات وابسته در بازار سرمایه کشور است که از  جمله نمادهای غیر زیان ده محسوب می شود. ارزش کل سهام ایران خودرو دیزل در تیر ماه ۱۴۰۰ شمسی به ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

مروری بر صورت های مالی حسابرسی شده خاور که ۶ تیر ۱۴۰۰ روانه کدال شد، ما را به داده های زیر می رساند:

دیگران چه می خوانند:

شاهد افزایش ۳۳۵ درصدی درآمد های عملیاتی ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه هستیم.

شاهد افزایش ۱۴۱۹ درصدی سود ناخالص ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه سال قبلش هستیم.

شاهد افزایش  ۱۷۴ درصدی سود عملیاتی ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه قبل هستیم.

شاهد افزایش ۲۲۹ درصدی سود خالص ۱۲ ماهه ۹۹ و تحقق سود ۳۳۰۰ ریالی به ازا هر سهم هستیم که اتفاق مبارکی برای سهامداران این سهم پر فراز و نشیب است.

دارایی های خاور ۱۰۶ درصد رشد داشته و بدهی های آن هم به ۲۳ درصد افزایش رسیده است.

برای مشاهده تحلیل ها بیشتر به منبع این گزارش در اقتصاد شهروند مراجعه کنید : ایران خودرو دیزل شگفتی ساز شرکت های بورسی : خاور ۱۴۰۰

نکته قابل توجه درباره خاور آن است که شاهد افزایش ۴۱۶ درصدی فروش خرداد ۱۴۰۰ خاور در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۰ هستیم. هم چنین فروش خرداد ۱۴۰۰ خاور به نسبت خرداد ۱۳۹۹، تقریبا ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است که عدد مهمی برای سهامداران بلند مدتی با نگاه بنیادی است. فروش بهار ۱۴۰۰ خاور به نسبت فروش بهار ۱۳۹۹ این سهم حدود ۴۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

روند تولید محصول بر مبنای شاخص محصول همگن در سال ۱۳۹۹ با رشد بیسابقه ۳،۸۴۸ خودرو همراه بوده که این شرکت خودروسازی را مدار موفقیت قرار داده است. با نگاه به عملکرد ایران خودرو دیزل در سالهای گذشته مشخص می شود این شرکت در سال ۱۳۹۹ رکورد ۹ساله تولید را شکسته داده و با توجه به عملکرد سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ می توان انتظار داشت که بار دیگر این رکورد در سال جاری شکسته شود.

تولید محصولات ایران خودرو دیزل با فروش شگفتی سازی همراه بوده است. مقایسه فروش طی سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هم از نظر تعدادی و هم از نظر ارزشی نشان از موفقیت عملکردی این شرکت دارد. این بررسی ها نشان می دهد از لحاظ تعدادی فروش ایران خودرو به رشد حدود ۱۰۰ درصدی و از نظر ریالی به رشد ۴۰۰درصدی دست یافته که در نوع خود بی نظیر می باشد.

نکته مهم برای سهامداران اینکه حتی اگر نیمی از رشد ریالی این شرکت به حساب تورم گذاشته شود باز هم نشان میدهد این شرکت با یک برنامه ریزی و مدیریت در فروش توانسته محصولات خود را با قیمت مناسب تری به فروش برساند .

مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد یک شرکت میزان و کیفیت سود آن است. بررسی سود و زیان عملیاتی ایران خودرو دیزل نشان می دهد ، سود این شرکت در سال ۱۳۹۹ رشد فوق العاده ای را شاهد بوده است. که با توجه به رشد تولید و فروش این شرکت نشان از کیفیت این سود دارد.

در حالی این شرکت در سال ۱۳۹۸ شاهد زیان عملیاتی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که سال ۱۳۹۹ و در شرایط رکود اقتصادی کشور و فشار تحریمها با جبران این زیان عملیاتی به سود ۳۲۰ میلیارد تومان دست یافته است که در نوع خود عملکرد بی نظیری می باشد.

 


منبع: شمانیوز

رشد بی سابقه تولید یک شرکت خودروساز

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟