کمک بزرگ برجام به پیشرفت موشکی و تقویت مقاومت

شرح خبر: منع الزام‌آور توسعه برنامه دفاعی _ موشکی کشور براساس ماده ۴۱ از فصل هفتم منشور ملل متحد، زمانی که براساس برنامه اقدام مشترک (برجام) در سال ۱۳۹۴ به یک محدودیت غیرالزام‌آور، به جز درباره موشک‌های با کلاهک هسته‌ای تبدیل شد، روند تقویت صنایع موشکی کشور و مقاومت در منطقه را بیش از پیش با تجهیز آنان به انواع موشک‌ها تشدید و تعمیق بخشید.
کمک بزرگ برجام به پیشرفت موشکی و تقویت مقاومت
دیگران چه می خوانند:
به گزارش شرح خبر: براساس آخرین گزارش برجامی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به مجلس «توسعه برنامه دفاعی _ موشکی کشور، که پیش از این در قالب ماده ۴۱ از فصل هفتم منشور به شکل الزام‌آور منع شده بود به یک محدودیت غیرالزام‌آور و فقط در رابطه با موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبود و نخواهد بود، آن هم برای یک بازۀ زمانی ۸ ساله (که دو سال و سه ماه دیگر به پایان می‌رسد) تبدیل شد.» امری که کمک بزرگ توافق برجام به پیشرفت موشکی و تقویت مقاومت امروز انکارناپذیر است.

گزارش ظریف تاکید می‌کند «خریدهای تسلیحاتی و تحویل سامانه موشکی «اس ۳۰۰ »انجام شد و گسترش کمی و کیفی برنامه مشروع دفاعی موشکی کشور در سال‌های پس از برجام، رشد بی‌سابقه‌ای یافت به طوری که بیشترین تعداد آزمایش‌های اعلام شده موشکی کشور بلافاصله پس از انعقاد برجام انجام شد تا هیچگونه شائبه مبتنی بر محدود شدن توان دفاعی کشور توسط بدخواهان نظام تصور نگردد... . تحریم‌های برخی اشخاص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های ۱۷۴۷ تا ۱۹۲۹ به بهانه‌های غیرهسته‌ای همچون موشکی تحمیل شده بودند نیز با یک فاصله زمانی لغو شد (در سال هشتم اجرای برجام) اگرچه همین هم رسماً از سوی جمهوری اسلامی مردود شناخته شد.»

از این منظر، کمک جمهوری اسلامی ایران به مقاومت با قوانین بین‌المللی در تعارض نبوده و تجهیز مقاومت به سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های نقطه زن، و صدور فناوری آن به مقاومت، با آزادی عمل بیشتر پیگیری شد. حاصل این آزادی عمل که ناشی از دو حوزه فعال برجامی حوزه دیپلماتیک و ابتکارها و اختراع‌ها در حوزه نظامی بود، آسیب‌پذیری «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی در برابر توانمندی‌های جدید مقاومت فلسطین را آشکار کرد.

۲۹ فروردین امسال بود که «یوسی لانگوتسکی» فرمانده یگان ۸۱ فناوری یک ژنرال صهیونیستی اعلام کرد، سامانه گنبد آهنین ناکارآمدی و ناتوانی خود را در متوقف کردن موشک‌های مقاومت فلسطین ثابت کرده است. او در این مقاله تاکید می‌کند که «سامانه گنبد آهنین ناکارآمدی و ناتوانی خود را در متوقف کردن موشک‌های مقاومت فلسطین ثابت کرده است».

وی  تاکید کرد، «سامانه گنبد آهنین محدویت‌های زیادی دارد از جمله اینکه دامنه رهگیری موثر موشکی آن کوتاه برد است زیرا در بسیاری از موارد موشک‌ها را در حریم هوایی منطقه مورد هدف رهگیری می‌کند. همچنین محدودیت‌هایی در رهگیری موشک‌های بالستیک میان برد و دور برد دارد و قادر به برخورد با موشک‌های نقطه زن نیست و هزینه پرتاب هر موشک از گنبد آهنین بیش از ۱۰۰ هزار دلار است.»

شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره نقش موشک‌های ایرانی در پیروزی‌های حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین گفته بود: آن‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که حزب‌الله  موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود.

به هر روی، ایران با توافق برجام، روند پیشرفت نظامی در حوزه موشک‌سازی را که از عقاب، فجر۳ تا ۵ آغاز کرده بود تا زلزال، فاتح ۱۱۰، شهاب ۱ و ۲، قادر ۱، شهاب ۳، سجیل و اکنون موشک «شهید حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر که آن را می توان دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد، رکوردی که پیش از این نیز با ساخت موشک دزفول در اختیار جمهوری اسلامی قرار داشت، استمرار بخشیده است. و از آنجا که پیشرفت‌های یادشده، خلاف توافق‌های برجامی نبوده، نظام بین‌الملل از منظر حقوقی نمی‌تواند تحریمی را شامل حال آن کند.

وقتی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی با اشاره به خبر رونمایی از موشک عماد نوشتند، توافق هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان ممکن است محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی این کشور ایجاد کند، مقام‌های نظامی ایران  بلافاصله ضمن تاکید بر توسعه برنامه موشکی، اعلام کردند موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا تهران هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارد.


کمک بزرگ برجام به پیشرفت موشکی و تقویت مقاومت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟