تحول در مسیر نظام آموزش موسیقی کشور/چاپ کتاب جدید هنر موسیقی در آینده نزدیک

شرح خبر: عضو درجه یک خانه موسیقی ایران که دارای هفت مدرک بین المللی از دانشگاه کریستیناهررن اسپانیا و تایر فلامنکو است، از ورود خود به عرصه هنر موسیقی می گوید و با اشاره به تحول در نظام آموزشی کشور، توصیه هایی را برای علاقه مندان این هنر دارد، بر همین اساس گفتگویی را به این استاد موسیقی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
تحول در مسیر نظام آموزش موسیقی کشور/چاپ کتاب جدید هنر موسیقی در آینده نزدیک
به گزارش شرح خبر:

به گزارش شمانیوز، حامد بهرامی عضو درجه یک خانه موسیقی ایران با اشاره به گذراندن تحصیلات تکمیلی در زمینه موسیقی گیتار (کلاسیک و فلامنکو) در دانشگاه اسپانیا، گفت: بنده دارای هفت مدرک بین المللی از دانشگاه کریستیناهررن اسپانیا و تایر فلامنکو  هستم.

این عضو درجه یک خانه موسیقی ایران، افزود: بنده دارای گواهی تدریس گیتار در اسپانیا وکارت تدریس در ایران هستم و در سال ٢٠١٠ موفق به دریافت سطح ادونس "سطح پیشرفته "گیتار در اسپانیا شده ام.

دیگران چه می خوانند:

وی در ادامه به تجربه ورود خود به عرصه هنر موسیقی اشاره کرد و ادامه داد: ازسن ۱۵ سالگی به موسیقی خصوصا به ساز گیتار علاقه مند شدم و از همان زمان به دنبال استعدادم در این زمینه رفتم و با حمایت خانواده شروع به آموزش گیتار کردم و سپس وارد دانشگاه موسیقی شدم، و درکنار پدر گیتار ایران دکتر سیمون ایوازیان مشغول به آموزش و یادگیری شدم و افتخار می کنم که شاگرد این استاد بزرگوار بوده ام.

این استاد موسیقی با اشاره به تالیف کتاب آموزش تخصصی گیتار فلامنکو  درسال ۹۷-۹۸، اظهارداشت: پس از انتشار این کتاب با توجه به استقبال قابل ملاحظه هنرمندان،این اثر به چاپ دوم رسید. البته مدتی است که شروع به تالیف کتاب جدیدم کرده ام که به لطف خداوند امیدوارم بتوانم با برنامه ریزی های انجام شده به اتمام برسانم.

وی همچنین از تهیه آلبوم "هیام" با همکاری چند تن از هنرمندان دیگر اشاره کرد و گفت: چندین کنسرت اجراکرده ام و باشرایطی که ویروس کرونا به وجود آورده است به طورخصوصی درآموزشگاه هماهور مشغول به تدریس هستم.

بهرامی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از افزایش شناخت و آگاهی مردم ایران از هنر موسیقی، افزود: اطلاعات ایرانیان در زمینه موسیقی، با گذشت زمان بسیار افزایش یافته است، در عین حال  رسانه ها با پخش انواع سازها و اجراهای مختلف هنرمندان و گفتگو با هنرمندان عزیز باعث شده است مردم تعداد زیادی از سازها رو بشناسند و با جستجو و تحقیق در زمینه ساز مورد علاقه شان اطلاعات کافی کسب کنند.

این استاد موسیقی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظام آموزشی چه میزان در شناخت موسیقی به نسل جدید موفق بوده است؟ ، اظهارداشت: نظام آموزشی ما در زمینه موسیقی کاملا درحال تحول و پیشرفت است، در واقع بر اساس ۳مرحله، رده بندی سنی صورت میگیرد : در مدرسه موسیقی که برای سنین ۷ تا ۱۱ سال است استعداد و علاقه واقعی کودک کشف می شود . مرحله بعد، هنرستان موسیقی است که برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال جهت کشف استعداد نوجوان می باشد که باید در این مرحله قدم های محکم تری برای نواختن بردارد و تمرین های بیشتری داشته باشد. مرحله بعد، دانشگاه موسیقی است البته گام آخر نیست زیرا آموزش و یادگیری هیچ وقت متوقف نمی شود در این مرحله هنرمند باید تمامی استعداد و تلاشهای چندساله اش را به اجرا در بیاورد.

این عضو درجه یک خانه موسیقی ایران خطاب به علاقه مندان به موسیقی گفت: افرادی که باعشق وعلاقه سراغ موسیقی میروند حتی اگر تمام روز خود را صرف نواختن کنند متوجه می شوند که بازهم کم است ولی زمانی که باید هنرجویان عزیز برای یادگیری وتمرین بگذارند بستگی به استعداد ویادگیری خودشان دارد .من به عنوان یک معلم توصیه میکنم حداقل هنرجو ۳تا۴ساعت در روز را تمرین کند تابتواند به آن چیزی که مد نظرش است برسد. ما چگونه ساعتهای خاصی را در طول روز برای وعده های غذایی، خواب واستراحت داریم بر همین اساس باید ساعت تمرین وساز زدن هم به همین صورت باشد.

به گفته بهرامی ، والدین نباید فرزندانشان را مجبور به یادگیری ساز و موسیقی خاصی بکنند که علاقه واستعدادی درآن ندارند. این اشتباه باعث میشود که فرزندشان کاملا از هنروموسیقی فاصله بگیرند وشاید اگر استعدادی درزمینه موسیقی و درسازخاصی داشته باشند به علت نادیده گرفته شدن و اجبار به سمت و سویی دیگر برود و این شعله استعداد برای همیشه خاموش بشود.

وی یادآور شد: برای شروع نیاز هست نوازندگی سازهای مختلف را بصورت جداگانه گوش دهیم و با نوازندگان پیش کسوت سازهای گوناگون آشنا شویم.

بهرامی با بیان این مطلب که انتخاب ساز بستگی به موسیقی ذهن ما دارد، اضافه کرد: اگر شخصی هنگام گوش کردن به موسیقی، آنرا در ذهن خود تصویر سازی کند و بخواهد آن موسیقی را در ذهن خود بنوازد، سازی را که استفاده میکند میتواند جزو سازهای انتخابی فرد مورد نظر باشد، همچنین هنگام شنیدن موسیقی میتوان فهمید که به کدامین ساز توجه بیشتری دارد یا لذت بیشتری میبرد.  

این استاد موسیقی تاکید کرد: در خرید ساز نیاز به مشورت کارشناس متخصص همان ساز هست که از لحاظ فنی یا سایز مناسب و صدا (رنگ صدایی) و کیفیت ساز، بهترین گزینه را برای هنرجو در نظر بگیرد. چرا که امکان دارد ساز نامناسب منجر به سرخوردگی و ادامه ندادن مسیر آموزش شود.پس از آن، در کنار انتخاب ساز، محیط آموزشی (اکادمی)مناسب و مدرس خوب در روند پیشرفت آموزش تاثیر فراوانی دارد.

بهرامی درباره ویژگی های مدرس خوب بیان داشت: مدرس خوب را  از هنرجوهایش میتوان شناخت که پس از مدت زمانی مشخص، به چه درجه پیشرفتی رسیده اند و در چه سطحی هستند، مدرس خوب باید علاوه بر نوازندگی با مهارت بالا،  قدرت انتقال مطلب را نیز بخوبی دارا بوده و روابط عمومی مناسبی را با هر سنی برقرار نماید.

این استاد موسیقی داشتن صبر و حوصله ومتد آموزشی مدّون در تدریس، بدون اتلاف وقت، را نیز از دیگر  خصوصیات مهم یک استاد موسیقی عنوان کرد.

عضو درجه یک خانه موسیقی ایران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که همه بتوانند باکشف استعدادهایشان درزمینه موسیقی وهنر به قله های موفقیت دست پیداکنند و در همین راستا ازمردم عزیز ایران میخواهم که از همه هنرمندان حمایت کنند تا در زیر چتر حمایت آنان افتخارات بیشماری برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

 

 

تحول در مسیر نظام آموزش موسیقی کشور/چاپ کتاب جدید هنر موسیقی در آینده نزدیک

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟