فقدان درک مفهومی روابط عمومی؛ چالش اطلاع‌رسانی در عصر دیجیتال

در حالی‌که مأموریت روابط عمومی های دارای امور بین‌الملل، ایجاد ارتباطات سازمانی فرا منطقه ای و توسعه محتوای چندزبانه می باشد، شاهد آن هستیم که در بسیاری از نهادها این بخش از مسیر اصلی خود فاصله گرفته و به تصویرسازی نمادین از پرچم کشورها محدود شده است؛ روندی که نه‌تنها مانع نقش‌آفرینی بین‌المللی از جمله در جزیره کیش می‌شود، بلکه بر جریان سازی اطلاع‌رسانی حرفه‌ای نیز سایه انداخته است.
فقدان درک مفهومی روابط عمومی؛ چالش اطلاع‌رسانی در عصر دیجیتال

به گزارش رویکرد کیش، روابط عمومی در مفهوم واقعی خود باید هسته ارتباطی هر مجموعه با مخاطبان برون‌ سازمانی باشد؛ اما بررسی عملکرد برخی ارگان‌ها در جزیره کیش نشان می‌دهد این بخش‌ها حتی در تأمین و به‌روز رسانی پرتال‌های اطلاع‌رسانی چندزبانه دچار ضعف جدی‌ هستند و برنامه‌ریزی منسجمی در حوزه ارتباطات بین‌الملل ندارند.

 

دیگران چه می خوانند:

بی‌توجهی به این مؤلفه اساسی، بر مسیر رونق اقتصادی و گردشگری جزیره تأثیر مستقیم دارد؛ زیرا ارتباطات فرامرزی زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های محلی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی است.

با وجود آن‌که خبرنگاران در این میدان بر اساس رسالت حرفه‌ای خود در پی گسترش اطلاع‌رسانی و شفافیت‌ هستند، اما روابط عمومی‌ها در بسیاری موارد با رویکرد محافظه‌کارانه؛ رفتار تدافعی دارند به طوری که برای هماهنگی یک مصاحبه ساده یک خبرنگار باید روزها زمان خود را صرف پیگیری کند و در نهایت اگر سیستم تمایل داشت و مجوز صادر کرد این مصاحبه انجام شود به طوری که از حضور برخی رسانه‌ها به‌ عنوان بازوان همکار استقبال نمی‌کنند.

 

تناقض اساسی میان «رکن چهارم دموکراسی» و عمل‌گرایی فرسوده برخی روابط عمومی‌ها، حاکی از نوعی بی‌اعتمادی دوگانه است؛ هم نسبت به “رسانه و هم نسبت به مدیران درون‌سازمانی” این ضعف مدیریتی موجب شده روابط عمومی‌ها از نقش تسهیل‌گری در حوزه اطلاع‌رسانی فاصله گرفته و خود به رسانه‌ای متمرکز و غیر تعاملی بدل شوند.

 

یک کارشناس ارتباطات در گفت‌ و گو با خبرنگار رویکرد کیش تأکید کرد: در عصر دیجیتال، هرگونه رویکرد سلیقه‌ای یا غیرحرفه‌ای در حوزه روابط عمومی نشانه‌ای از فقر دانشی است که می‌تواند سازمان‌ها را از مسیر اعتماد عمومی دور کند. بازگشت به وظایف اصلی و اصلاح رویه‌های ارتباطی، شرط اساسی برای بقا در فضای ارتباطی امروز می باشد.

 

رویکرد حرفه‌ای روابط عمومی ها باید فراتر از ظاهر نمادین فعالیت‌ها باشد و با اصلاح شیوه‌های اطلاع‌رسانی، توجه به پویایی رسانه ها؛ بستر اعتماد و توسعه را فراهم کنند. استمرار رویه‌های محافظه‌کارانه در این ساختار، جز تضعیف پیام و انزوای ارتباطی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

فقدان درک مفهومی روابط عمومی؛ چالش اطلاع‌رسانی در عصر دیجیتال

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟